Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gradinlinus
Hejsan!

Har bytt bromsar bak, klossar, backar och skivor. Nu får jag kraftiga vibrationer vi ca 110 km/h, i bland vid lägre hastighet. Bromsen känns svampig och jag får inte handbromsen att ta speciellt bra. Har ej lossat bromsslangarna, så luft borde vara uteslutet?.

Hjälp!
av S80D5-02
Det kan nog vara en bromskolv som kärvat fast när du pressat tillbaka dem för att få in de nya beläggen. Jag skulle monterat loss däcken igen och kanske ett ok i taget och motionerat kolvarna genom att låta nån bromsa ut kolven en liten bit så du kan trycka tillbaka igen med en stor polygrip eller liknande. Peta/spruta in några droppar bromsolja under damasken också innan du motionerar, så kan det nog lösa sig. Ta en sida i taget och se upp så du inte låter kolven bli så uttryckt att den ploppar loss, för då blir det jobbigt.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Grattis. Jag lämnade in våran bil på VMC Gotland. Dem bytte klossar & skivor fram. Det dröjde bara en vecka så var skivorna skeva igen.... :twisted:
Men nu i Fredags byttes skivorna igen & nu funkar det bra! :lol:
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Grattis. Jag lämnade in våran bil på VMC Gotland. Dem bytte klossar & skivor fram. Det dröjde bara en vecka så var skivorna skeva igen.... :twisted:
Men nu i Fredags byttes skivorna igen & nu funkar det bra! :lol:
av Gradinlinus
Vibrationerna verkar nu vara borta! Om det beror på smörjning och motion av kolv eller att låsfjädrarna satt fel vet jag ej. Men nu fungerar det.

Tack för hjälpen!
av Gradinlinus
Problemet tillbaka!

Kraftiga vibrationer vid 120 km/h, slutar först vid ca 50 km/h. Fungerar bra under 120. Bromsen fortfarande svampig och handbromsen tar dåligt. Gick dock igenom besiktningen i går.
av S80D5-02
Vibrationerna vet jag inte vad det beror på, men kanske lite snett monterad skiva pga dålig rengöring innan montering? Jag har ibland tyckt att bromsarna känns lite svampiga tills de nya bromsbeläggen blivit riktigt inslitna, och det kan ju ta några mil. Fast kanske inte i ditt fall med både nya skivor och belägg.
Användarvisningsbild
av sthlm
Bytt klossar och skivor och har svampig broms och vibrationer då skulle jag byta bromsslangarna.
Förutsatt att du har kontrollerat att kolvarna löper fritt så skulle jag gissa på gamla bromsslangar, speciellt om man lossat oket så dom rört på sig.
Dessa kan bli förstörda och fungera som en backventil i vissa fall.
Tydligen inte så ovanligt att det inte märks förrän man kommer upp i hastighet.
Polaren bytte nygligen skivor och klossar på sin BMW och efter en vecka så återkom problemet med pulserande/vibrationer.
Bytte sina 12 år gamla slangar efter tips från en annan verkstad och nu verkar problemet vara borta.

Det behöver ju inte vara det som är problemet, men det kan vara det.

..Jag är inne på spjällhus men v[…]

Ja, sitter långt ned så man behöv[…]

Jag beställer hem ett par och testar!

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten, […]