Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
PÅ't igen... Kan börja med ABS:
ABS-lampan tänds nästan alltid när jag kört ett par meter. Jag behöver inte nudda bromsen för att den ska tändas och när den väl tänts så slocknar den inte. Har den inte tänts under de första hundra metrarna så tänds den inte alls och det hugger då i pedalen vid inbromsning ibland. Känns som givartrams eller vad tror ni? Inbillar mig att den mest tänds när jag kör ut från parkeringar där det är snävt eller gropigt. Kan ju tillägga att mina skivor fram är ganska vinda, eller i alla fall känns det så, såvida inte oken sitter löst :shock:

Servo: När bilen är kall och har stått över natten så funkar inte servon som den ska de första sekunderna efter start, utan är trög och hugger men det går ganska snabbt över. Felet kom från en dag till en annan bara. Olja finns i och läcker inte.

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Det påminner om mina ABS-problem jag hade. Jag höll på ett tag med det, men nu har det funkat sedan tidigt i våras. Kolla på "min" tråd, om du inte redan gjort det
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... blem+b234f
Kabeln till bakaxelgivaren hade oxiderat av (första felet) sedan hade jag ju redan "knackat rent" kuggkransarna se'n tidigare. Då visade båda givarna fram "rätt värde" (vänster var bytt (begagnad) i samband med bytet av bromssköldarna) och helt plötsligt "lade" den högra av, men sedan dess har det fungerat "kanon"
"Vinda skivor". Det är inte "bara" rostmarkeringar" du har? Jag får "ta en repa" då och då på en bred och fin, lite trafikerad väg jag har i närheten då och då när ratten börja skaka vid inbromsning. Några kraftiga inbromsningar från "ganska" hög fart brukat hjälpa.
Vad det gäller servon. Kan det inte vara så enkelt som läck på slangen (trasig backventil) till insuget?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev:Det påminner om mina ABS-problem jag hade. Jag höll på ett tag med det, men nu har det funkat sedan tidigt i våras. Kolla på "min" tråd, om du inte redan gjort det
Kabeln till bakaxelgivaren hade oxiderat av (första felet) sedan hade jag ju redan "knackat rent" kuggkransarna se'n tidigare. Då visade båda givarna fram "rätt värde" (vänster var bytt (begagnad) i samband med bytet av bromssköldarna) och helt plötsligt "lade" den högra av, men sedan dess har det fungerat "kanon"
"Vinda skivor". Det är inte "bara" rostmarkeringar" du har? Jag får "ta en repa" då och då på en bred och fin, lite trafikerad väg jag har i närheten då och då när ratten börja skaka vid inbromsning. Några kraftiga inbromsningar från "ganska" hög fart brukat hjälpa.
Vad det gäller servon. Kan det inte vara så enkelt som läck på slangen (trasig backventil) till insuget?

Mvh
Lennart

Hej. Jo jag har ögnat igenom din tråd och det verkar ju vara någorlunda likt fel. Dyker upp allt oftare på sista tiden. Startar jag riktigt försiktigt med plan mark så tänds den inte (oftast) Får kolla. Är givaren lätt att få av såvida det inte är fullt med lera och rost på skruven?
Nej, ingen beläggning på skivorna, Det skakar inte bara utna liksom hela bilen skuttar/ hoppar. Känns som det är fram. Det klonkar även lite vid broms, gupp och rattutslag. Känns nästan som oket/ oken är löst. Sen är nog inte stötdämpare och bussningar de fräschaste heller men det brukar inte kännas så här.

Bra tips angående servon. Kan det bli så bara när den är genomkall någon halvminut då?

Mvh
Vix skrev:
lennarte skrev:Det påminner om mina ABS-problem jag hade. Jag höll på ett tag med det, men nu har det funkat sedan tidigt i våras. Kolla på "min" tråd, om du inte redan gjort det

Mvh
Lennart

Hej. Jo jag har ögnat igenom din tråd och det verkar ju vara någorlunda likt fel. Dyker upp allt oftare på sista tiden. Startar jag riktigt försiktigt med plan mark så tänds den inte (oftast) Får kolla. Är givaren lätt att få av såvida det inte är fullt med lera och rost på skruven?
Nej, ingen beläggning på skivorna, Det skakar inte bara utna liksom hela bilen skuttar/ hoppar. Känns som det är fram. Det klonkar även lite vid broms, gupp och rattutslag. Känns nästan som oket/ oken är löst. Sen är nog inte stötdämpare och bussningar de fräschaste heller men det brukar inte kännas så här.

Bra tips angående servon. Kan det bli så bara när den är genomkall någon halvminut då?

Mvh

Kan även i vissa fall hjälpa att byta ut oljan. Men de ser du ju på den om det behövs.
Användarvisningsbild
av Vix
940turbomannen skrev:

Kan även i vissa fall hjälpa att byta ut oljan. Men de ser du ju på den om det behövs.
Du menar om den är svart och dassig eller? Tycker den ser ok ut. Bromsvätskan däremot är ganska svart. har bytt ut den delvis men får bli genomsköljning där.
Vix skrev:
940turbomannen skrev:

Du menar om den är svart och dassig eller? Tycker den ser ok ut. Bromsvätskan däremot är ganska svart. har bytt ut den delvis men får bli genomsköljning där.
Ja precis, brukar bli gråaktig när den behöver bytas. ibland när en servopump är utsliten kan man se små metallspån i oljan.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android