Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Hjälp! Hastighetsmätaren krånglar:745/90 Hastighetsmätaren hoppar upp och ner,ibland funkar det,för det mesta måste jag knackar på glaset,då hoppar den upp.Har jag tur funkar den under körning,annars kan den falla tillbaks och vägrar resa sig.Har fått följande förklaringar:1) Lödningen har släppt.Men borde inte i så fall mätaren var stendöd och inte reagerar på knackningar?2)Givaren på bakaxeln kass,smutsig,glapp.Hört att det är ytterst sällan det händer.3)Oljan i bakaxeln.Kan den verkligen påverka?4)Vaccumslangen för styrning av ”gasrullen” hoppat av.5)Jordkablar/ledningar som sitter framme vid ratten har skakat loss.Är det ledningarna på baksidan av mätarhuset?
6)Hastighetsmätaren har en egen liten motor som blivit kass.Var sitter denna motor?7) Byta mätarhuset mot en från skroten (Nya finns inte längre).Svårt ändå få tag i sådan och säker kan man ju inte vara på en beg.mätare.Bilen är annars i mycket bra skick,bara 19000mil.
av bilman
Både idag och igår fungerade hastighetsmätaren som den ska! Jag har inte gjort något alls :???: Kanske låter det fånigt men kan det ha att göra med att det regnade både dagarna och lite kyligt.Drar inte ihop sig lödningen? Litar naturligtvis inte på,den måste kollas noga.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]