Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#788130
Hej!

Nu ligger det till såhär att jag håller på att ge upp att fortsätta felsöka min volvo 850 10v från 1994.
Det hela började med att jag köpte bilen och då gick den ej som den skulle (på 4 cylindrar). Blårök även över 3-4000varv.
Jag började med att kolla över tändsystem och rengöra allt - tändstift, tändkablar, fördelarlock.
Nu gick bilen som den skulle, rent och på alla cylindrar men blåröken återstod.

Efter ungefär 1-2 mils körning efter rengöringen så började bilen gå likadant igen, ojämnt och hackar/hoppar.
Skruvade ut stiften, cylinder 3 sett från kamremmen är stiftet onormalt blött på.
Och varje gång jag skruvar ur stiften och rengör dem så går bilen som den ska i 1-2mil igen.

Kontrollera därefter gnista på samtliga stift. Det såg bra ut!
Gjorde ett kompprov låg mellan 12-13kg på alla 5 burkar.

Därefter gav jag mig på att riva toppen och byta ventiltätningar och toppackning, slipa in ventiler med mera
Passade även på att byta rotor.

Bilen gick bra i 1-2mil (men knappt ingen blårök längre)
Sen var det samma visa igen..
Har inga felkoder varken före eller efter operationerna.

Kan någon komma med tips hur jag ska gå till väga?
Kan spridaren ha hängt sig i öppet läge på cyl 3?
Är nästa steg att felsöka bränslet?

Alla tips är välkomna!

Mvh Linus
#788285
Kanske lite onödigt slitage, men pröva o sätt den spridaren på någon annan cylinder för att se om det blir samma där. Om det fortarande är cyl 3 då så kan det inte vara något annat än tändstift, tändhatt eller den tändkabeln.

Hört att man kan lägga spridare i typ 5-56 om dom är typ gamla o så men din kanske pajat isåfall som du säger? :)
#788432
Sonny427 skrev:Tänddelar byter man, inte rengör.
Har mätt motståndet i samtliga tändkablar, bytt rotor och rengjort fördelarlock. Gnistan är somsagt perfelt på samtliga cylindrar. Det måste vara bränsleproblem. Har provat annat fördelarlock och tändkablar ifrån en annan bil utan framgång.
#788474
Uppdatering!

Gjorde ny kontroll av felkoder idag. Nu fick jag 1-2-2 i A2. Provat radera utan framgång.
Drog ut kontakten till insugstempsensorn med motor igång. Utan varken positiv eller negativ reaktion.

Kan det vara sensorn som orsakar att den börjar gå på 4cylindrar? (Dränker stiftet på cyl 3)

Mvh Linus
#791518
Hej igen! Jag trilskas fortfarande med bilen och håller på att bli tokig. Kan det vara att det är nå vajsing med tändspolen? Som orsakar det hela? På lunga accelationer där jag ej gasar mer än 1/4 gas. Då går den ganska jämnt och 3e cylindern verkar fungera. Men så fort man gasar minsta lilla mer så börjar drn gå på 4 igen och hackar/rycker som tusan. ?? Hjälp mig!
Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]