Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen, jag tänkte uppdatera er lite om hur det går med mitt problem...

Den har gått ganska bra på gas sedan sist men inte helt felfritt. När det blir mindre än halv tank med gas så uppstår ungefär samma problem som tidigare, när den är fulltankad så går den som den ska! Jag har inte utfört några åtgärder ännu utan bara kört och hållit tummarna. Däremot så har jag köpt hem en ny cut-off ventil till gas-fördelaren och beställt en renoveringssats med alla o-ringar till fördelaren. Steppermotorn har jag inte tänkt byta i första skedet...

Är det någon som vet om den gastrycksensor som sitter på utgående från gastryckregulatorn används för styrning eller beslut som ECU'n tar? Eller är det bara trycksensorn i tanken som ECU'n bryr sig om? Jag tänkte att man kanske kan få tag i den givaren på skroten till hyffsad peng och då är den lätt att byta för test... men den kanske bara är till för att göra servicen enklare när dom ska ställa gastrycket.!?! Givaren i tanken borde i.o.f. vara den som även ger signalen till gasmätaren på instrumentpanelen och den verkar visa korrekt mängd gas, så den funkar förmodligen som den ska.

En sak som hänt ett antal ggr sen servicen är att den har givit en felkod. Jag har en generell obd2-läsare och koden den sätter är P1176. Jag tror att koden har satts både vid tillfällen då jag kört på gas och då jag har kört på bensin så jag vet inte om den har något som helst samband med gasdriften. Det lustiga är att P1176 inte tycks finnas dokumenterad för Volvo och det är ju en tillverkar-kod så man kan inte använda beskrivningen som t.ex. Ford har för den. Är det någon här dom har tillgång till VIDA 2013 och kan kolla om den finns med där? Jag hittar den inte i VIDA 2010... Kanske TS som ju jobbar på Volvo PV kan kolla med sina kollegor...? :roll:

Mvh
/Niclas
David82 skrev:Hej!

Är det enkelt att byta stegmotor och fördelare själv? vad skall man tänka på när man byter fördelare?
Jag har lagat (lött om) min gasfördelare två gånger. Det är inte speciellt svårt alls.
Du får ta bort fläkten bakom kylaren och för att göra det får du lossa en massa kablar och slangar. En del arbete men inget svårt.
Jag har aldrig bytt fördelaren men haft isär den två gånger.

Det fanns riktigt bra guider på forumgas.se men den sidan verkar ha lagt ner.......
Tack för svar OneYet. ja forumgas verkar ha lagt ner helt.
för några dagar sen så tog jag bort fläkt men blev osäker när jag skulle precis ta bort fördelaren.
Är det bara att montera bort fördelaren och montera tillbaka den nya och sen tanka gas och köra som vanligt eller? skall man tänka på något annat ?
OneYet skrev:
David82 skrev:Hej!

Är det enkelt att byta stegmotor och fördelare själv? vad skall man tänka på när man byter fördelare?
Jag har lagat (lött om) min gasfördelare två gånger. Det är inte speciellt svårt alls.
Du får ta bort fläkten bakom kylaren och för att göra det får du lossa en massa kablar och slangar. En del arbete men inget svårt.
Jag har aldrig bytt fördelaren men haft isär den två gånger.

Det fanns riktigt bra guider på forumgas.se men den sidan verkar ha lagt ner.......
Tack för svar OneYet. ja forumgas verkar ha lagt ner helt.
för några dagar sen så tog jag bort fläkt men blev osäker när jag skulle precis ta bort fördelaren.
Är det bara att montera bort fördelaren och montera tillbaka den nya och sen tanka gas och köra ? skall man tänka på något annat ?
Jag tog ju bara isär min, lödde om den och monterade tillbaka allt.
Efter det startade jag bilen helt enkelt.
Enda trixet är väl att hålla allt extremt rent och vara beredd på en fjäder som sitter inne i fördelaren och trycker på kolven.
Jag tror nästan det enklaste för dig är att låta "ytterhuset" med alla gasslangarna vara kvar och bara byta resten.
Fast jag har ju då aldrig rört gasslangarna så jag vet inte hur de sitter.
OneYet skrev:Jag tog ju bara isär min, lödde om den och monterade tillbaka allt.
Efter det startade jag bilen helt enkelt.
Enda trixet är väl att hålla allt extremt rent och vara beredd på en fjäder som sitter inne i fördelaren och trycker på kolven.
Jag tror nästan det enklaste för dig är att låta "ytterhuset" med alla gasslangarna vara kvar och bara byta resten.
Fast jag har ju då aldrig rört gasslangarna så jag vet inte hur de sitter.

Tack!!
Det blir min projekt imorgon, skall byta hela fördelaren med stegmotor.
Vet du vart gasfilter sitter, kan man byta den själv också? hur byter man?

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]