Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kadan
Hejsan hoppas att någon kan hjälpa en vilsen själ.

Min ratt är sned, den står ca klockan 2 när man kör rakt fram.
Och vrider ratten rakt så sticker bilen ganska så hårt åt vänster.
Gjorde en hjulinställning i slutet av juli.
Då var allt frid å fröjd, men i mitten av augusti så var ratten sned trots att dem sagt på verkstaden att det inte fanns något glapp någonstans. Då var ratten ca halv 1-1
Så i slutet av augusti tog ja tag i det där. Och åkte å pratade med verkstaden jag tidigare varit på.
Dem tyckte det var konstigt, men sagt och gjort så körde dem upp bilen på deras hjulinställning grej.
Och försökte att ställa hjul rätt, men när dem hade ställt dem rätt och snurrade hjulen igen för att se att det stämde så var det fel igen. Och då kunde dem inte hjälpa mej, och när ja frågade vad som fel så sa dem att det var glapp, och var på jag frågade vart å dem svarar att dem inte vet?
Och nu är den ca 2 efter att dem försökt att ställa den igen. Att byta saker å ting har jag inget större problem med. Och har ingen vidare lust att lämna in den någon annan stans och betala bara för att få reda på vart det är glapp.
Så nu vänder jag mej hit för att få lite hjälp om vart ja ska börja kolla, eller vad ni tror det kan vara

Mvh Kalle
Senast redigerad av 1 Kadan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Lyft upp bilen på en lift, och medtag någon form av spätt eller liknande som du kan pressa framvagnsdetaljerna fram och tillbaka. Då kommer du nog upptäcka var det glappar. Styrleder, spindelleder, etc

Och kanske ska du lägga till vad det gäller för bil.
av Kadan
Okej då ska ja kolla på det.
Hur gör för att kolla exempel inre styrled?

Oj ber om ursäkt, tänkte mej inte för.
Det är en Volvo V70 01 d5
Mvh kalle
Var något liknande sånt, dem hade på den verkstaden ja var på.
Men dem kunde inte tala om. Sen kan det vara inkompetens.
Men lämnar inte bilen där något mer iaf, så något har man lärt sej :)

Mvh Kalle
Kolla dom två viktigaste delarna och det är fjäderbensäte och bussningarna i länkarmarna. Jag hade samma symtom som du. gjorde 4-hjuls inställning och när dom roterade däcken så var det knas igen.

Blev allt värre med sned ratt och till sist när jag bromsade vred sig ratten höger medans bilen ville gå kraftigt vänster, Visade sig vara främre bussningarna i länkarmen som såg OK ut men när man tog en kofot och bände med så såg man att stålet flyttade sig inne i bussningen, såg normalt ut med blotta ögat.
Okej då ska jag kolla extra noga på dem också.
Men hur gör jag för att kolla fjäderbensätet?
Ska kika på bilen idag om vädret tillåter då jag inte har något garage.
Tack för alla svar hittills.

Mvh kalle
Okej du menade fjäderbenslagringen. Och inte fjädersätet?
För den känns lite svårt och kolla fjädersätet då det sitter emellan fjäder å fjäderbenslagringen.
Men tror ja har lokaliserat felet, kan inte känna några glapp utom i främre länkarmsbussningen plus att den ser man att den glappar.

Men sedan har ja en annan fråga, ibland när man kör ner från en trottoarkant eller mindre gupp så kluckar det till låter ibland inte alls och iböand låter det.
Är det pågens ut av bussning eller har det något med stötdämparen att göra? Typ som topplagringen eller fjädersätet eller helt enkelt stötdämparen?
Vet att tråden inte handlar om detta men tänkte ja kunde flika in det här när det är folk som verkan kunna det här :)
Hoppas att det är okej.
Kadan skrev:Okej du menade fjäderbenslagringen. Och inte fjädersätet?
För den känns lite svårt och kolla fjädersätet då det sitter emellan fjäder å fjäderbenslagringen.
Men tror ja har lokaliserat felet, kan inte känna några glapp utom i främre länkarmsbussningen plus att den ser man att den glappar.

Men sedan har ja en annan fråga, ibland när man kör ner från en trottoarkant eller mindre gupp så kluckar det till låter ibland inte alls och iböand låter det.
Är det pågens ut av bussning eller har det något med stötdämparen att göra? Typ som topplagringen eller fjädersätet eller helt enkelt stötdämparen?
Vet att tråden inte handlar om detta men tänkte ja kunde flika in det här när det är folk som verkan kunna det här :)
Hoppas att det är okej.
Troligt att länkarmens metall slår igenom upp i fästet om gummit är riktigt dåligt. sen om du har kört med det länge så tar fjäderbenslagret/fjädersätet rejält med stryk då du får onormala krängningar i sidled.

..Jag är inne på spjällhus men v[…]

Ja, sitter långt ned så man behöv[…]

Jag beställer hem ett par och testar!

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten, […]