Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
PainlakeRacing skrev:Så 96 är "gammalt" och 48 är "nyare"? Alltså om jag letar på abs bilar nyare än 88 så ska jag bara hitta 48 tänder på kransarna?
På min -88B knackade jag rent kransarna fram när jag bytte bromssköldarna. Där var väldigt många kuggar att "knacka rent". Har jag 96 kuggar på min? Jag räknade aldrig dom. Kuggarna var c:a 2 - 2,5mm breda (väldigt rostiga). Hur breda är "48 kuggars" kuggar? Den är ju egentligen en tidig -89-a jag har. Kan jag ha -88-ans chassie och -89-ans motorstytning?. Den stämmer ju inte riktigt varken med -88 eller -89 års modell. Bl.a sitter det en "motorstyrningslampa" i instrumentet, men det går ingen kabel från styrdatorn till det stiftet i kontakten. -89-an har det

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
PainlakeRacing skrev:Så 96 är "gammalt" och 48 är "nyare"? Alltså om jag letar på abs bilar nyare än 88 så ska jag bara hitta 48 tänder på kransarna?
På min -88B knackade jag rent kransarna fram när jag bytte bromssköldarna. Där var väldigt många kuggar att "knacka rent". Har jag 96 kuggar på min? Jag räknade aldrig dom. Kuggarna var c:a 2 - 2,5mm breda (väldigt rostiga). Hur breda är "48 kuggars" kuggar? Den är ju egentligen en tidig -89-a jag har. Kan jag ha -88-ans chassie och -89-ans motorstytning?. Den stämmer ju inte riktigt varken med -88 eller -89 års modell. Bl.a sitter det en "motorstyrningslampa" i instrumentet, men det går ingen kabel från styrdatorn till det stiftet i kontakten. -89-an har det

Mvh
Lennart
Kolla på bakaxelen om du har plåt lock eller alulock, plåtlock är 96 tänder och 48 har alulock.
Användarvisningsbild
av lennarte
940turbomannen skrev:
lennarte skrev:

Mvh
Lennart
Kolla på bakaxelen om du har plåt lock eller alulock, plåtlock är 96 tänder och 48 har alulock.
Jag har (som jag skrev högre upp) alu.kåpa, men min fråga var om min bil kan vara en "blandning". Den är tillverkad i september -88. Vissa reservdelar man köper passar till och med -88 och vissa är från -89.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag har en 740GLE -90 jag har skrotat ner där ABS-lampan tändes så fort jag åkte iväg med den men tog jag ur lampan fungerade ABS-systemet felfritt :roll:
Där var allt original men systemet krånglade bara när det satt en lampa i mätarhuset så prova och plocka ur lampan på din så kanske den fungerar
Tack för tipset. Blir dock tyvärr bara ännu jobbigare att besiktiga utan lampan. Har byglat den med katalysator lampan, funkade sist. Gäller bara att hinna besiktiga innan det blir halt. Men i vinter skulle jag vilja ha fullt fungerande ABS med lampa och allt för en gång skull, spec eftersom tjejen kör den ibland :)
Användarvisningsbild
av lennarte
päpplet skrev:Jag har en 740GLE -90 jag har skrotat ner där ABS-lampan tändes så fort jag åkte iväg med den men tog jag ur lampan fungerade ABS-systemet felfritt :roll:
Där var allt original men systemet krånglade bara när det satt en lampa i mätarhuset så prova och plocka ur lampan på din så kanske den fungerar
Enligt felsökningschemat i Haynes boken är en av dom första punkterna att kolla att lampan är hel, sedan kan man gå vidare. Så förmodligen måste lampan vara där och då även hel. Min ABS- lampa var kopplad till laddningslampan (helt isolerad från kretskortet) och ändå fungerade ABS-en ibland. Bl.a direkt efter start. Ibland (när den var på gott humör) kunde ABS-en fungera i flera kilometer. En gång när jag besiktigade fungerade inte ABS-en. Jag provade flera gånger, men tji den. Det var isgata på besiktningen och dom kollade lampan, både att den tändes och att den släktes när motorn startade. Man brukade för köra hem direkt efter, men denna gång tog han en runda på gården. OCH ABS-EN FUNGERADE.... Den fungerade inte när jag körde därifrån se'n

Mvh
Lennart

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android