Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska byta vf och hf bromsrör och blir lite konfys när jag tittar på min 850 glt -95 och närmare bestämt anslutningarna
till abs hydraulmotorn.
Den nippeln som går till vänster fram verkar inte ha samma utförande som t.ex nippeln som går till hf ?

Kan någon vänlig själ förklara hur det ligger till?

Tack!!

Peder J
Självklart :)
Med tanke på din fråga har jag väl missat något....
Men är inte höger resp vänster bromsrör anslutet
mellan hydraulpump - resp hjul ?

Fast det lutar nog mer åt att skarva och köpa
nya kortare rör med nippel vet bara inte om det är
stål eller koppar original , så att
Adbildelars skarvar funkar?
av *pettson*
Det är klart du får byta paket? Nej du har inte missat något. Jag undrade över anledningen eftersom det finns en del fel som kan uppstå, som pekar ut den enheten. Fel, där orsaken inte alls sitter där.
Nexus: tack jag var osäker på om detta skulle funka bra!
Blir ju klart smidigare med skarvning än att byta hela rören:)

Pettson : Ja anledningen är ju att jag skulle byta bägge rören pga jag misslyckades med
att få isär bromsrör o slang.....försökte både med värme och rostflash. Skarvarna som finns
att köpa verkar pålitliga så det får det bli!

Tack båda!

Peder J
Jag råkade ut för samma sak på höger sida när jag byte slangar. Vänster sida släppte men inte höger.
Jag skarvade på en rörbit på insidan av hjulhuset en bit upp där röret svänger upp i motorrummet, ganska smidigt.
Det finns ett universalverktyg som heter hammare, ta bort slang och rör komplett, "motionera" slanganslutningen som inte vill släppa med lätta hammarslag runt om och nåt hårt som mothåll, tex. ett städ eller en järnbit i skruvstycket. Funkar även på fastrostade muttrar om man kan ta loss hela biten annars får man köra med löst mothåll, en mindre slägga tex. I 99 fall av 100 så lyckas man. :)
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]