Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det som står i boken är nog rätt. Troligen är det som sagts från verkstaden också "rätt"... Det lägre trycket ger antagligen lite bättre komfort och möjligen lite lägre ljudnivå, det högre ger antagligen lite bättre bränsleekonomi. Många brukar propagera för att ha lite högre tryck än instruktionsboken säger, just pga bränsleförbrukningen. Jag kör så sedan länge (ungefär + 0,3 bar mot boken) och har inte haft problem med mittslitage av däcken på någon bil, men jag har konstaterat att vissa bilar blir trevligare att åka i om man håller sig till bokens värden (alltså lite "mjukare"). Spårning är nog mer fråga om däcktypen och hjulvinklar än om trycket.
av mattish
Fälgens tum + 11 hekto kan man räkna. Jag kör 2,7 i mina 205/60-16.

Slitna däck i mitten kan även tyda på att man kör mycket fort och med lite för lågt lufttryck. Min 5 cent ;)
av rid54
Detta är inte en vetenskap, egentligen.

Fyll däcken till ett tryck som ligger inom de rekommendationer du har tillgång till för din bil (mellan boken och verkstan, typ).

All mätning/fyllning ska ske med "kalla" däck, vilket ska tolkas som att de inte ska vara heta efter hård körning under en bra stund (lång sträcka i hög fart). Normal-ljumna efter lite närkörning torde inte påverka mer än skillnaden mellan de olika mätare man träffar på.

I vinterdäck vill man inte ha för högt tryck, utan de måste nog följa ytan lite snällare (så att dubbar eller friktionsmönster får en chans att suga fast i underlaget). Där skulle jag föreslå att man håller sig till det lägsta rekommenderade trycket.

Viktigast av allt är att kolla då och då så man inte kör omkring med däck som sakta tappar trycket. Det kan gå illa.
Användarvisningsbild
av Danne855
lundsbrunn skrev:Oki då tar jag de som står i boken.

Men vad ska jag ha i mina vinterdäck
Dom är 335/55/16
Kör du uppe på snön eller :mrgreen:
av AndS
lundsbrunn skrev:Oki då tar jag de som står i boken.

Men vad ska jag ha i mina vinterdäck
Dom är 335/55/16
Breda blir de vinterdäcken, men du ville nog det skulle stå 225?
Personligen tycker jag att även de är för breda för vinterdäck om det gäller snö, skulle hellre köra på 205'or.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.