Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrharakiri
Bokade tid för 8000mil service för min V70 -01 igår och fick då veta att volvo ändrat i vad som ingår i servicen och att den bara gick på 2100kr. Nån som har mer info om detta och vet att det stämmer?
av ljungström
Har hört att Volvo minskat på serviceinnehållet på senaste årsmodellerna efter att man fått (välförtjänt!) kritik för sina höga servicekostnader jämfört med konkurrenterna. Vissa kontroller har fått ett längre intervall exempelvis. Dock visste jag inte att det även omfattade lite äldre V70 (för din bil borde ju inte gå under NicePrice-servicen).
av mrharakiri
ljungström skrev:Har hört att Volvo minskat på serviceinnehållet på senaste årsmodellerna efter att man fått (välförtjänt!) kritik för sina höga servicekostnader jämfört med konkurrenterna. Vissa kontroller har fått ett längre intervall exempelvis. Dock visste jag inte att det även omfattade lite äldre V70 (för din bil borde ju inte gå under NicePrice-servicen).
Hmm niceprice finns väl knappast för V70N. Det dröjer npg ett par år innan dess.
av ljungström
mrharakiri skrev:
ljungström skrev:Har hört att Volvo minskat på serviceinnehållet på senaste årsmodellerna efter att man fått (välförtjänt!) kritik för sina höga servicekostnader jämfört med konkurrenterna. Vissa kontroller har fått ett längre intervall exempelvis. Dock visste jag inte att det även omfattade lite äldre V70 (för din bil borde ju inte gå under NicePrice-servicen).
Hmm niceprice finns väl knappast för V70N. Det dröjer npg ett par år innan dess.
Prissänkning på servicear på nyare bilar har inget med NicePrice att göra, man har bara sett över serviceinnehållet lite för att få ner servicekostnaderna till mer rimliga nivåer.

Exempelvis så kostar en 6000-milaserivce till en Mondeo 2,0 Kombi 3500 kr medans den kostar över 5000 kr till en V70 2,4. Serviceinnehållet är det samma (olja, tändstift, luftfilter), Ford gör dessutom rostskyddsinspektion under servicen. Priserna kommer från Forema & Rejmes i Linköping som tillhör samma koncern.
av Totte_T6
En arbetskamrat som har en Skoda Fabia ska in på 12000 mila service
med kamremsbyte och Min Bil vill ha 12500:- !! det är ju ändå en basic
bil utan någe lull-lull, med relativt gott om utrymme under huven som jag såg.

och jag som tyckte att 16000 mila service med kamremsbyte på min S80 T6 på 10500:- var dyrt...det finns alltid dom som har det värre!
av Dykaren
Totte_T6 skrev:En arbetskamrat som har en Skoda Fabia ska in på 12000 mila service
med kamremsbyte och Min Bil vill ha 12500:- !! det är ju ändå en basic
bil utan någe lull-lull, med relativt gott om utrymme under huven som jag såg.

och jag som tyckte att 16000 mila service med kamremsbyte på min S80 T6 på 10500:- var dyrt...det finns alltid dom som har det värre!
10500 spänn, ja det var dyrt tycker jag med. Jag ska in med min V70 D5:a nu på 16000 mil servicen med kamremsbyte. Den kostar 5479kr och det tycker jag är överkomligt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Beror väll vart i landet man bor så klart
av buuyuu
Totte_T6 skrev:... och jag som tyckte att 16000 mila service med kamremsbyte på min S80 T6 på 10500:- var dyrt...det finns alltid dom som har det värre!
Jag kollade vad det skulle kosta med den servicen på min T6:a dryga 6000 kr. fick jag till svar. Kan det skilja så mycket?! Trist.
av Noodles
Jag betalade runt 2700:- för en 8000mila service förra året.
3001:- för en 10000mila i år.
av Garne
Noodles skrev:Jag betalade runt 2700:- för en 8000mila service förra året.
3001:- för en 10000mila i år.
Vad är det som kostar extra på 10000 mila, fler kontroller?

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]