Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
tja, av alla mina trådar har jag bara en grej kvar att laga då.
som jag vet inte är original haha!

När jag vrider ljus knappen dom där (3 lägen) så flyger bensin mätaren från 0 till hälften av full.

nått elfel är ju en självklarhet. Mätaren går annars. tankar jag för hälften visar den hälften, osv.

Så den går ju, men ibland så åker mätaren rätt ner och se upp till där den ska vara.

När den håller på och fibblar upp och ner är det oftast när jag vrider ljus knapparna.

har bytt den, men det är inte det som är felet.

trippn är pajj så om bensin mätaren pajjar är jag rökt.
av rid54
Lyset och bensinmätaren har inte mycket gemensamt, utom att det brukar finnas en indikeringslampa för tänd belysning i instrumentpanelen (som väl också innehåller bensinmätaren). De gånger jag har träffat på liknande fenomen (ej Volvo) har det varit en dålig jordning i instrumentet, eller lite glapp i anslutningen till själva mätaren. De gånger det händer, hinner du se om mätarutslaget påverkas av någon annan lampa, typ blinkersindikering eller helljusindikering?
Användarvisningsbild
av toorop
rid54 skrev:Lyset och bensinmätaren har inte mycket gemensamt, utom att det brukar finnas en indikeringslampa för tänd belysning i instrumentpanelen (som väl också innehåller bensinmätaren). De gånger jag har träffat på liknande fenomen (ej Volvo) har det varit en dålig jordning i instrumentet, eller lite glapp i anslutningen till själva mätaren. De gånger det händer, hinner du se om mätarutslaget påverkas av någon annan lampa, typ blinkersindikering eller helljusindikering?

inte vad jag ser.

ja tycker det är skit konstigt, men som sagt drar jag från nollan till hel ljus med knappen fort, så flyttar sig piggen i mätaren upp en bit sen återgår den ner långsamt. det måste väl vara jordfel.
av rid54
Just jordfel är ju som nåt religiöst-magiskt. De kan också uppstå på många platser och är svåra att söka utan ett bra kopplingsschema. Om det är hanterbart skulle jag kanske föreslå att du tar loss instrumentet och noga granskar alla lödningar, ledningsbanor, kopplingar etc på kretskortet. Särskilt om det finns kontakter som kopplar instrumentet till bilen, så att säga; den del av kontakten som sitter på kretskortet kan ju ha någon lödning som är svajig och "trasslar ibland". Jag kan inte exakt detta instrument, men det kanske finns andra som hoppar in och kan hjälpa.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]