Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: /.../
Om jag köper en dator eller ett program så ingår jämt uppdateringar och buggrättningar! Jag har ALDRIG betalat för en buggfix.. om någon här har gjort det måste vi nog utse säljaren av den buggfixen till årets förvillare.
Om man köper en PC med windows kommer det ju nya uppdateringar och buggfixar ständigt... utan kostnad.

Förstår inte din liknelse.
Nja, vad gäller mjukvara är buggfixar lite som goodwill. T.ex. Windows skulle inte varit vad det är idag om man skulle betalat för (alla dessa) buggfixar.

Vad gäller större (dyra) standardsystem tror jag generellt att det brukar vara en årsavgift för att få löpande buggfixar, men självklart om det skulle vara ett större fel ligger det ju i tillverkarens intresse att fixa via goodwill.

För stora anpassade (ännu dyrare) system brukar det vara specificerat en viss testperiod samt ytterligare en viss tid efter slutleverans där buggfixar ingår. Efter det är den enda garantin som lämnas att leverantören garanterar att resurser och kunnande finns i x antal år för att fixa fel - mot betalning. Så har det varit för de system jag jobbat med, om det blivit en annan praxis på senare år vet jag inte. Sedan är det likadant här, är man intresserad av fortsatta affärer så fixas givetvis vissa fel som goodwill.
Användarvisningsbild
av PLA
Med risk att få det halva forumet på nacken:
Klart att uppdateringar ska kosta! Det kostar att ha folk sittande och utvikla och förbättra mjukvaran. Om inte alla dom, där har nytta av det, betalar, vem ska så?

Jag har gjort en stor investering att köpa en bil, och den investering vill jag säkra på bästa sättet. Det gör jag bl.a. vid att få den servat på en verkstan, där har dom nyaste kunskaper om min bil och modell. Utvecklingen stannar inte för jag köper en bil. Volvo utvecklar och förbättra sina nya och gamla modeller, och den utveckling vill jag gärna ta del av.
Den kan betyda bättra driftekonomi och säkerhet.

Därför vill jag aldrig använda "Benke på hörnet" på min bil. Han är helt säkert en snäll kille, och han var duktig och uptodate efter utbildningen i 1953, men att släppa los honom på något, där i dag nästan är mera datorstyrd än mekanisk styrd, det vågar inte jag.

De folk, jag har mött hos Volvo, har varit mycket kompetenta, så kompetenta att Benke på hörnet bara får byta mina sommardäck till vinterdäck (under översyn av en Volvomedarbetar) ;-)
En stor skillnad i liknelsen att Windows Update är gratis, så borde även mjukvaru uppdatering av bilen vara det, är ju att Windows Update kan du ju utföra själv. Du måste inte ta datorn till en service tekniker på Microsoft som gör det åt dig.
Men bilen är du tvungen att åka till någon som gör det åt dig, alltså är det även arbetstid inblandat för någon.

Sen håller jag med fullständigt föregående talare "RödC30" att mjukvaru releaserna som Volvo gör borde vara helt deklarerade. Man ska inte behöva leka sherlock holmes för att ta reda på vad som ändrats. Mjukare växlingar, piggare motor, annan stolvärme, etc etc

Slutligen, ang garanti på mjukvara. Mjukvaran en del av konstruktionen och ingår i garantin. Om funktionen inte är tillfredsställande ur ett kundperspektiv så spelar det ingen roll om felet är mjuk eller hårdvara.
Jag sitter själv i samma båt. Man hoppas varje gång en bug rapporteras in på firman, att det kommer räcka med en mjukvaru uppdatering för att åtgärda felet.
2444ever: Du verkar jämföra med system som normalt köps av företag.. precis som när det gäller andra köp har man då betydligt mindre att säga till om än om man handlar som privatperson.

Jag håller till viss del med PLA om att uppdateringar ska kunna få kosta.. men inte de första åren på en ny bil, och inte om uppdateringarna egentligen kan räknas som just buggfixar.
chrippa1 skrev:God morgon.
Ja då deklarerandet är lite si och så, kan det vara värt
på min gamla s80 99 att uppdatera?
Har ju nte någon historik om detta är gjort någon gång.

Mvh

Christer
är det inte gjort kan det vara värt det för du får en förbättrad mjukvara till gasspjället och är den aut så kommer den att växla lite vackrare
som sagt har den inte varit servad på volvo dom senaste åren har du inte fått någon mjukvara och det kan vara värt det
efter det så lär det inte hända så mycket mer på din 99a så i fortsättningen kan du själv serva
Problemet är väl att det är så svårt att få reda på vad som ev. uppdateras vid en 2.0 service, eller vad man ev. skulle behöva uppdatera.
Som jag har förstått det så får man en gratis uppdatering om det är en bugg i programvaran, sen vill Volvo att det görs i samband med service, och att man klagat på just det felet. Det var väl så med en bugg i Sensus för ett tag sedan? Och så har det varit med några andra fel vad jag läst i trådarna. Eventuella förbättringar är en annan sak, där är det inte självklart att det skall vara gratis, där kommer det till goodwill. Ibland kan det väl vara svårt att dra gränsen mellan buggfix och vidareutveckling.
Varför skall volvoverkstaden ta sig tid att gratis uppdatera en bil de inte får serva? De har ingen historik på den eller någon som helst koll på vem som klabbat med den? Man kan ju se det som att "buggfixarna" ingår i serviceprogrammet.
Jag har varit på Volvo och tyckt att de kan släppa någon form av dokument vad de egentligen förbättrar med en uppdatering. De har de dock inga planer på att släppa något sådant dokument.
Jag har servat min på auktoriserad Volvoverkstad de sista gångerna så mjukvaran har blivit uppdaterad. Dock kommer jag inte fortsätta utan det får bli service hemma i garaget istället.
Tror de tar 995:- för endast uppdatering men om man ska lägga 995 riksdaler vill man ju veta vad det är man får för sina surt förvärvade pengar.

Jag hade kunnat tänka mig att betala för det men då vill jag ju veta vad som är förbättrat och då bestämma sig för om det är värt pengarna eller man skippar det.
Tror inte det är någon större utveckling på mjukvaran till min V70 -05 längre.
Servar du bilen hos oss får du även en massa annat godis som du behöver. Vi vill inte berätta vad, men det är jäkligt viktigt att du har det. Så riskera inte att vara utan det där som vi inte vill säga vad det är genom att gå någon annanstans. Vi vill gärna få dig att tro att du dessutom får det gratis. Men, det gäller bara om du servar bilen dyrt hos oss. :D

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]