Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Iggesota
Hej! Har nyligen köpt volvo igen och således får man även byta forum till detta.
Bromsarna på min Volvo V70N 170hk 2001a var lite dåliga då dom kärvade och gick heta på frambromsarna så jag besällde nya ok. Vid luftning av vänster ok så gjorde jag en tavla: Glömde att jag monterat isär klossar och skivor på vänster så när sambon pumpade gick hö kolv ut så pass långt att koppen med vätska troligtvis vart tom. Jag fyllde på så fort jag insåg tabben men sen kom de verkliga problemen: Efter att luftat både bak och fram (har luftat igenom ca 1.5L bromsvätska) så får jag inte pedalen att kännas lika fast som innan. Bromsarna tar BRA men pedalen sjunker ner för långt innan det biter. KAN luften fastnat i ABS-enheten så man är tvungen att lufta bakvägen?? ?:-/ Tips mottages varmt
Mvh Iggesota
av Iggesota
lillfolke skrev:Låter som om luften fastnat nån annanstans så din teori är nog riktig. Lufta bakvägen å se om det hjälper.
Provade lufta bakvägen igår med hjälp av en klassisk oljekanna som införskaffades ny. Kanske den inte gav tillräckligt med flöde men fick igenom bra mycket vätska. Så problemet består... Hörde med en verkstad igår och dom nämde att man kanske måste gå in med dator och tvångsköra ABSen samtidigt som man luftar. Nån som vet mer om detta??
av Iggesota
Jaha, har försökt köra ABSens testprogram via en Bosch-enhet men det misslyckades, programmet sa ifrån.. Så jag provade trycksätta behållaren och sen luftade jag hö bak, vä bak,hö fram, vä fram med ca 1 liter vätska, men inte f¤n försvann luften :-(O) . Så nu är jag inne på att kanske det är huvudbromscylindern som gått sönder ändå... Det knepiga är ju att jag tycker att bromsverkan är bra på alla 4 hjulen när jag tvärnitar, bilen drar inte det minsta snett på asfallt och på grus ser man tydliga spår från alla 4 hjul. Om huvudbromscylindern vore pajj skulle väl nån krets falla bort?? typ vä bak å hö fram?? Men pedalen tar forfarande oroväckande långt ner. Hjälp mej nån!!
av Horton
Det var hursomhelst alltså inte ditt fel. Om kolven inte åkte ur oket, så att bromsvätskan läckte ut kring kolvtätningen, kan jag inte se att det skulle uppstå följdskador pga torrkörning av huvudcylindern.

Jag bytte klossar och bromsslang på en Passat för en tid sen, och fick initialt en liknande känsla i pedalen, bromsade ok, men en skum känsla.
Luftade överallt flera gånger utan förbättring. Frugan körde en vecka, sen var pedalkänslan helt perfekt igen. Uppenbarligen ett inkörningsproblem i detta fall, viktigt med efterkontroll på bromssystem.

Svenne
av Iggesota
Horton skrev:Det var hursomhelst alltså inte ditt fel. Om kolven inte åkte ur oket, så att bromsvätskan läckte ut kring kolvtätningen, kan jag inte se att det skulle uppstå följdskador pga torrkörning av huvudcylindern.

Jag bytte klossar och bromsslang på en Passat för en tid sen, och fick initialt en liknande känsla i pedalen, bromsade ok, men en skum känsla.
Luftade överallt flera gånger utan förbättring. Frugan körde en vecka, sen var pedalkänslan helt perfekt igen. Uppenbarligen ett inkörningsproblem i detta fall, viktigt med efterkontroll på bromssystem.

Svenne

Jaha efter att legat å slickat såren i helgen efter striden mot luften i bromsarna så kastade man sej i väg på jobbet i morse och mot alla odds så kändes bromsarna mycket bättre efter ha fått vila en dag ?:-/ . Den känns ju kanske inte riktigt som innan men det kanske beror på att jag hade kärvande ok INNAN jag bytte till nya.. Nåväl så är nog bromsarna närapå godkända nu, men man kanske ska göra en sista efterkontroll som du säger Horton.

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]