NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gemlin
Dags för 2000 mila basservice på min V50 D2 classic momentum årsmodell 2012. Mekonomen tar 3100 kr och Bilia 4200 kr. Mekonomen ger tre års garanti på delar och 1 års gratis vägassistans. Bilia ger 1 års garanti på delar och ingen assistansgaranti. Bilia påstår att dom uppdaterar mjukvaran i styrenheter och det gör inte Mekonomen. Finns det verkligen någon ny mjukvara till V50 av betydelse för en bilmodell som inte tillverkas längre? (om jag vore Volvo skulle jag satsa utvecklingsresurserna på dom modeller som tillverkas nu istället.) Har jag alltså någon som helst anledning att betala 1100 kr mer och vara trogen Bilia för service? Hur tänker ni andra V50 ägare?
av ptrj
Själv så kör jag 50 mil enkel resa för att serva bilen hos bilbolaget. 1300-2100:- billigare än att serva i Solna(Bilia).
Med volvia så får jag ett års assistans.

Absolut inte det bästa tipset. Men jag får en anledning till att hälsa på släkten. :)
av LasseRe
Vid min senaste service på Bilia, 13.700 mil, V50 D5 MY08 aut, så laddade de in ny programvara och lämnade ett års Assistans (oberoende av försäkringsbolag). Det var en basservice, och eftersom bilen just blivit 6 år så kostade det bara 2.500:-.
Användarvisningsbild
av hollan
all service på volvo åf får du 1års förlängd assistans upp till bilen är 10år
mjukvara lär du få brukar vara rätt mycket i nyare bilar och din är bara 1år gammal
du får 2års garanti på reservdelar på Bilia allt enl konsumentköplagen
servar du på mekonomen kan du glömma ev goodwill från volvo efter din garanti har gått ut
Användarvisningsbild
av mobe
hollan skrev:all service på volvo åf får du 1års förlängd assistans upp till bilen är 10år
mjukvara lär du få brukar vara rätt mycket i nyare bilar och din är bara 1år gammal
du får 2års garanti på reservdelar på Bilia allt enl konsumentköplagen
servar du på mekonomen kan du glömma ev goodwill från volvo efter din garanti har gått ut
Att lämna garanti är helt frivilligt av säljaren, men man har alltid 3 års reklamationsrätt på ett ursprungligt fel.
Gemlin skrev:Dags för 2000 mila basservice på min V50 D2 classic momentum årsmodell 2012. Mekonomen tar 3100 kr och Bilia 4200 kr. Mekonomen ger tre års garanti på delar och 1 års gratis vägassistans. Bilia ger 1 års garanti på delar och ingen assistansgaranti. Bilia påstår att dom uppdaterar mjukvaran i styrenheter och det gör inte Mekonomen. Finns det verkligen någon ny mjukvara till V50 av betydelse för en bilmodell som inte tillverkas längre? (om jag vore Volvo skulle jag satsa utvecklingsresurserna på dom modeller som tillverkas nu istället.) Har jag alltså någon som helst anledning att betala 1100 kr mer och vara trogen Bilia för service? Hur tänker ni andra V50 ägare?
Tycker 4200kr låter väldigt dyrt för en bassservice. Jag betalade 2400kr för drygt 8mån sen hos en volvoåterförsäljare. Ang ny mjukvara kan det finnas ny med lite små förbättringar på allt möjligt. Men om det är värt det får man nog avgöra själv.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]