Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Slits däcken i mitten så har du för högt tryck.
Ja mät alltid med kalla däck
Följ rekommendationen till din bil, kolla slitaget kontinuerligt så vet du.
Ett generellt råd går inte att ge då det helt och hållet beror på just din situation.
Dvs hur kör du med vilken last mm mm

Slits sidorna= för lågt tryck och i mitten för högt tryck.
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. man mäter däck kalla.. alla rekommendationer och råd man får gäller kalla däck.. sen kan man såklart kolla vad man har för tryck när man har varma också så man vet skillnaden.. men den är lite olika på oöika däck.. så börja med att fylla i rätt i dem kalla.
av 2444ever
oldtimersmc skrev: /.../
Slits sidorna= för lågt tryck och i mitten för högt tryck.
Så var det väl förr, men dagens däck kan man inte använda det på om jag förstått det rätt.
av oldtimersmc
Ja så har iaf jag lärt mig men jag är alltid beredd att lära mig nytt. Men "Mensurare, est cognoscere"= (att mäta är att veta)...
av lundsbrunn
Oki. Men ska jag pumpa dom enligt boken då?
Där i står det 2,3 fram å 2,1 bak
Det måste va kalla dom menar eller? Om jag tar de i boken kommer den spåra mer??
Vill gärna veta vilket ni rekomderar
De i boken eller 2,5 i däcken??

Så jag vet vad jag ska ha i dom.

Men hur ska man kunna pumpa dom kalla på sommaren?
av AndS
lundsbrunn skrev:Oki. Men ska jag pumpa dom enligt boken då?
Där i står det 2,3 fram å 2,1 bak
Det måste va kalla dom menar eller? Om jag tar de i boken kommer den spåra mer??
Vill gärna veta vilket ni rekomderar
De i boken eller 2,5 i däcken??

Så jag vet vad jag ska ha i dom.

Men hur ska man kunna pumpa dom kalla på sommaren?
Körde mina med 2,6 runt om, dvs det Volvo kallar Eco-tryck, de första åren. Har nu gått ned till runt 2,2 och tycker den går bättre/komfort på vägen, tycker även att däcken slits jämnare.
Tyvärr så är luftpumparna ute på mackarna inte så exakta så vad det blir i verkligheten är nog mera en gissning.
Har egna kompressorer och även pumpmunstycken som jag vet vad de visar.
Det är endast efter körning på landsväg som du får "varma" däck när det skapas friktionsvärme. Så pumpa på du även under sommartid.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]