Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amcoff
Ska montera extraljus på min S80-00.
Vill ha en invändig knapp så jag kan stänga av extraljusen vid tillfälle.

Är det någon som vet om någon bra sida på nätet där man kan köpa Volvo Orginal delar (instrument knappar och dyl.)?
Jag har för närvarande 10 mil till närmsta volvohandlare därav varför jag vill ha förslag på en nätbutik.
Användarvisningsbild
av wissel
Bildeve...se
Användarvisningsbild
av Perc
Du vet väl att det är "extraljusknappen" du ska ha? Inte bara vilken knapp som helst.

Knappen snackar ju canbus, och när du monterat den på valfri ledig plats framför växelspaken så vaknar ett uttag under motorhuven där du kan ta styrström till reläet. Du kan också passa på att köpa delarna som behövs för att koppla in dig på uttaget. Dom finns bara original.

Folk påstår att man kan använda strömmen från uttaget till 2x55W halogen men jag skulle använda det till att styra reläer med istället. Vill du ha artikelnummer på exakt vad du behöver så kan jag gräva i mina kvittomappar.
av Amcoff
Tack. Att det är extraljusknappen jag ska ha vet jag. Du får väldigt gärna ge mig artikelnumren å delarna.
Användarvisningsbild
av Perc
Knappen för mörkgrå inredning: 8622291
Kontaktdonet i plast för extraljuskontakten vid luftburken: 9168863
Blå sladdstump med färdigpressat kontaktstift, sticks in i kontaktdonet: 30656644. Två stycken behövs.

Obs att detta är för V70N, men jag vore mycket förvånad om delarna inte passade S80 också. Kontakten kommer ut ur en kabelstam nere i springan mellan luftfilterburken och strålkastaren.

Jag hade svart inredning så den gråa knappen passade inte riktigt in, men fungerade gjorde den. Reservdelskillen på Volvo påstod att knappen inte fanns i svart. Det ser värre ut på bild än i verkligheten.

Jag råkade ha en tom plugg för en tredje knapp så jag behövde inte köpa några andra delar. Hade jag haft tre knappar från tidigare hade jag varit tvungen att köpa en ny ram med sju knapphål istället, och tre pluggar för att täcka dom extra hålen. Det här lär skilja till S80 då instrumentbrädan inte är helt lik.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Jackson75
Perc, stilig dokumentation! :D
av Motörhead
Amcoff skrev:Tusen tack.

passerar volvo i stan i morgon på väg till jobbet ska svänga in och beställa det.
Och som av en händelse så motsvarar antalet tack priset för kablage och knapp :)
Användarvisningsbild
av Perc
Motörhead skrev:Och som av en händelse så motsvarar antalet tack priset för kablage och knapp :)
Kostar inte mera än man kan tänkas betala för att göra det enkelt och snyggt. :)

köpte dom här från aeromotor[…]

Byta skärm V60 2013

Hej! Jag uppdaterade min bil med en ny skärm[…]

V50 D2 har börjat vibrera

Gissar på kass spridare. Tyvärr vanlig[…]

Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]