Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har köpt en begagnad V60 (som har beteckningen Nationell, vad det nu betyder), årsmodell 2011
Det är dragkrok på den, och nu i helgen när jag skulle koppla på husvagnen passade inte sladden på husvagnen i bilens kontakt. Kontakten på bilen såg helt annorlunda ut.
Någon som vet om det finns olika kontakter på bilarna? Jag trodde bara det fanns en typ?
Kan det ha något att göra med att bilen är "Nationell"
mvh
Anders
Hej och tack för snabbt svar!

Ja där ser man, det hade jag ingen aning om, tack för upplysningen :-)

Ha det gott
Anders
Kolla om du har en i bagaget för det följer med en när man köper draget (Volvo original)...

Med vänlig hälsning
Per
Man kan faktiskt välja om det ska ingå eller ej, jag köpte en krok där det inte ingick eftersom jag redan hade en sådan adapter. Jag hade dessutom möjlighet att välja en vanlig 7 polig kontakt men ville såklart ha den nya istället även om jag aldrig använt mer än 7 poler någonsin, 13 polig är väl mest för nyare husvagnar.

/Fredrik
Det är enkelt att via en adapter gå från 13 till 7 poler. Det är fysiskt omöjligt att gå från 7 till 13 med bevarad funktionalitet...

Därför valde jag 13 poler till min bil, även om jag troligen aldrig kommer att dra någoting som kräver 13 poler. Det går rätt fort att sätta dit adaptern när den behövs.

Jag tror inte så många väljer 7 poler på nya bilar idag. Jag har i alla fall inte sett någon.
Ingen grunn til å velge 7 pol kontakt
13 pol kontakten er en mye bedre kontakt og sitter bedre, ingen fare for at den faller ut.
I tillegg er adaptere fra 13 til 7 pol bedre enn fra 7 til 13, da det er mindre klumpete
Har 13-polig på min. Hyrde gallersläp på Statoil häromveckan och det hade också 13-pol. Det var oväntat, plockade fram adaptern i onödan innan jag såg det.
Någon som kan ge ett regnr på en "nationell"?
Jag såg i elschemat att bakåtsträvare kan välja fyrpoligt kontaktdon istället. Volvo har stöd för det också, men det lär väl vara svårt att få tag på i den här världsdelen...

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]