Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag bytte spännaren till multiremmen idag, förra spännaren var dålig.

Detta gäller en Volvo V70 D5 , D5244T.

När allt var bytt och fastspänt så skulle jag starta upp bilen, kollade på remmen, men då håller spännaren på och går snabbt som fan fram och tillbaka, och remmen ser allmänt slapp ut när den snurrar. Jag har lagt upp en video, men de syns lite dåligt då det snurrar så snabbt.

http://youtu.be/UXw6ZMYryO4

Jag slängde av remmen igen och kollade om de var nått hjul som gick tungt men det var det inte.
Det konstiga är ju att spännaren är ju det enda jag har bytt..

Om någon har något tips om vad det kan vara, snälla skriv här!

EDIT:
När man gasar så spänns hela remmen. Är det någon fara att köra med bilen tror ni?
Johnnie skrev:Varför har generatorn ett frihjul?
Hur funkar det?
Hur påverkas laddningen om det har skurit? :???:
I grunden fungerar det ungefär på samma vis som frihjulet på en cykel. Dvs du kan rulla i nedförsbacke utan att trampa, men då du börjar trampa så driver det. Och om du slinter lite på pedalerna mitt i ett rejält tramptag så ser frihjulet till så du får samla balansen i lugn och ro, istället för att pedalerna fortsätter snurra så du halkar av dem och slår ihjäl dig. :lol:

Generatorns frihjul gör så att generatorn får varva ner i egen takt vid snabba förändringar i varvtalet, t.ex snabba växlingar eller gubbstopp. Förutom det så fungerar det som en "vibrationsavlastare". En dieselmotor är ju inte direkt vibrationsfri, och du ser ju själv symptomen av att generatorn tvingas hålla exakt samma (ojämna) hastighet som remmen. Fladdrande rem och en remspännare som får jobba för högtryck.

Det är ju även rätt vanligt med vibrationsdämpat remhjul på vevaxeln (i form av gummi) och så dubbelmassesvänghjulet som spelar en stor roll i att dagens dieselmotorer går så tysta som dom gör, och att man kan segdra långt ner mot 1000 rpm utan att motorn protesterar.
Tack för era svar! Jag var i kontakt med en annan också och han trodde också att det var frihjulet på generatorn som var kasst.
Fungerar ej funktionen så hoppar remmen enligt honom, det kommer även ett knastrande ljud som låter.

Jag skulle känna på frihjulet och spinna generatorn framåt sedan rycka hjulet bakåt, fortsätter generatorn att snurra framåt, då är det inte fel på den. Men om den stannar så är hjulet kasst, är det någon mer som vet om det ska va så?

Om någon vet hur man byter denna del får ni gärna dela med er!

Mvh
Det finns ett specialverktyg för att byta frihjul med. Det är ganska dyrt för nåt man använder en gång. Jag skulle hellre låta nån verkstad göra det, beroende på väntetid förstås.

Bild

Bilden är lånad, så den röda pilen har någon annan lagt dit. Den långa delens torxhuvud passar på generatorns axel, medan den svarta delens splines passar i remhjulet. Sen tar man ringnyckel och spärrskaft och tar i för kung och fosterland. Det kan sitta otroligt hårt. Jag har sett många såna där verktyg som sett ut som en polkagris efteråt.

Ett frihjul är kasst om det antingen inte snurrar alls, eller snurrar åt båda hållen. Rätt beteende är att du ska kunna ta tag i hjulet, snurra åt ena hållet och sedan rycka åt andra hållet utan att generatorns snurr påverkas.
Perc skrev:
Johnnie skrev:Varför har generatorn ett frihjul?
Hur funkar det?
Hur påverkas laddningen om det har skurit? :???:
I grunden fungerar det ungefär på samma vis som frihjulet på en cykel. Dvs du kan rulla i nedförsbacke utan att trampa, men då du börjar trampa så driver det. Och om du slinter lite på pedalerna mitt i ett rejält tramptag så ser frihjulet till så du får samla balansen i lugn och ro, istället för att pedalerna fortsätter snurra så du halkar av dem och slår ihjäl dig. :lol:

Generatorns frihjul gör så att generatorn får varva ner i egen takt vid snabba förändringar i varvtalet, t.ex snabba växlingar eller gubbstopp. Förutom det så fungerar det som en "vibrationsavlastare". En dieselmotor är ju inte direkt vibrationsfri, och du ser ju själv symptomen av att generatorn tvingas hålla exakt samma (ojämna) hastighet som remmen. Fladdrande rem och en remspännare som får jobba för högtryck.

Det är ju även rätt vanligt med vibrationsdämpat remhjul på vevaxeln (i form av gummi) och så dubbelmassesvänghjulet som spelar en stor roll i att dagens dieselmotorer går så tysta som dom gör, och att man kan segdra långt ner mot 1000 rpm utan att motorn protesterar.

Tack för bra svar! :D
Jag har samma problem som dej. Håller på att söka på ebay, finns där för ca 300kr i tyskland (köpte ut ett på Volvo för 850kr för att få nummer på den samt ev tillverkare). Är Ina som tillverkar Volvos.
Någon som bytt denna med generatorn på plats, eller måste man plocka ur den?

köpte dom här från aeromotor[…]

Byta skärm V60 2013

Hej! Jag uppdaterade min bil med en ny skärm[…]

V50 D2 har börjat vibrera

Gissar på kass spridare. Tyvärr vanlig[…]

Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]