...

Moderator: Moderatorer

"Tackblinken" när någon håller till höger etc. har jag alltid kört enligt metoden "inåt-utåt-inåt", vilket är hur den alltid praktiserats på västkusten. I alla fall hos alla resande säljare jag känner. Och den praktiserar jag, dock är det allt färre som ger ett "varsågod" tillbaka och förmodligen så förstår inte merparten bilisterna det där. Angående varningsblink så har jag väl någon gång använt den efter helljusblink när någon dumskalle bytt fil utan att blinka i ett sådant läge så personen nästan orsakar en olycka eftersom jag åker i den andra filen i högre hastighet och inte har en chans att släppa ut någon som faktiskt inte gör tecken. Jag tycker den är ganska tydlig, helljusblink för att få uppmärksamhet och sedan 1-2 blink med varningsblink.

En metod som används av långtradarchaufförer som jag noterat är också att på motorväg slå på varningsblinkersen när det är stillastående kö och det är faktiskt inte en heltokig signal. Om sista man i en stillastående eller krypande kö alltid gjorde så skulle påkörningsolyckorna vid köbildning minska rejält.
2444ever skrev:Nu har vi väl ändå glömt "upplysa-nyss-omkörda-tradare-om-att-bakre-skåpdörren-inte-är-stängd-genom-att-öppna-dörren-samtidigt-med-bromsljusblink", iofs är det ju inte ett blink med framåtriktade lysena som tråden avhandlar, men ändå.
Nej men då gör du fel.. i de lägen ska man först kör en 180 graders handbromsvändning samtidigt som du lägger i backen, så du kan köra framför långtradaren och sen blinka 2 snabba höger med blinkers, vilket då blir ditt vänster, sen snabbt i med varningsblinkersen samtidigt som du blinkat takten till Sveriges Hockeylåt 1989 med helljusen. (H O C K E Y HOCKEY!! HOCKEY HOCKEY HOCKEY!)
Och till TS, håller med en del andra i tråden, något är förmodligen inte som det skall med din bil. Intrycket av din fråga är att det inte var en engångsföreteelse, och då kan man ju utesluta det mesta annat.

Håller med om saknaden av vassegoblinken när man tackblinkat efter en omkörning, visst var det vanligare förr?
Det känns som att det var mycket vanligare förr.. Jag har bara haft körkort sen 1999. Men tycker ändå att det är stor skillnad nu mot för säg 10 år sen.
av umekille
mötte en av företagets tradare på obbolabron i morse
innan det ljusnat och han sa sen vid fikat att jag hade helt okey
ljus på bilen...så han fatta heller inte varför folk blinkar mot mej.
Jo, dagens tradarchaffisar av den nya generationen har bara ett i
skallen,att komma fram så fort som möjligt och de bryr sig inte om att
tacka för något med blinkersen utan det är dem som äger vägen dom kör på
och alla andra skall hålla sig undan.
Det verkar finnas flera informella tecken som jag inte begriper och därmed retar upp andra bilister. Om jag håller till höger för att underlätta en omkörning och får en höger-vänster-blink som tack så svarar jag inte "varsågod" med helljusblink. Jag utgår från att den omkörande begrep att jag tyckte att det var okej när jag gjorde som jag gjorde. Jag svarar hellre med en vinkning. Annars hade jag ju inte hållit höger. Det blinkas för mycket i trafiken.
En vinkning tycker jag också är trevligt.. men inte alltid så lätt att uppfatta.
Ett snabbt blink med helljusen är lättare.. Men det måste vara snabbt.. så att det inte blir aggressivt. :)
Ungeför som med tutning.. man kan göra en väldigt kort tut utan att den uppfattas som aggressiv, men lite för lång blir det rätt argt. :)
joel80 skrev:Jag har blinkat (fast genom att slå på o av mina lysen) några gånger senaste dagarna då det varit massiv dimma på morgnarna här.. har kommit ikapp sånna här jävla DRL-bilar som man sett precis i sista sekund då baklysena inte är igång.. Jävla dålig automatik på dom där.. funkar bara i mörker, och många förare fattar nog inte ens att det inte lyser bakåt!
Jag vågar påstå att det inte är i automatiken felet är utan hos många förare.
Slår man på dimljuset så slås även baklyktorna på och man SKA slå på dimljuset när det är dimmigt ute, har inte alla tillverkare den funktionen?
Dimljuset är ingen stylinglampa som tänds för att man är cool, den ska användas för att slippa olyckor och eventuellt till och med rädda liv.
Håller med RödC30... i alla andra funktioner försöker man bygga bort att föraren ska kunna göra misstag.. men när det gäller belysning gör man tvärtom och fördummar hela systemet! Nu när det är lite höstlikt ute märks det extra bra! (Eller bilarna märks dåligt... ) :)

Körde E4:an in mot Stockholm imorse och mellan Uppsala och Arlanda regnade det extremt mycket! Hastigheten gick ner till ca 70-80km/h då man inte såg många meter framför sig.. och då flera bilar som jag både körde om och som körde om mig inte hade några lampor tända alls eller bara fram gjorde det inte enklare att hålla koll. Suck..

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]