Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
märkligt. Kollade t.ex. en OPEL ASTRA GTC 1.6 ENJOY års.mod. -05 här i Sverige

Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 620

hårda bud i Suomi minsann :shock:
av Andis
*pettson* skrev:Osannolikt ointelligent.
Men helt i linje med EU.
Säger som tidigare talare.
+1 till Pettson.

Nu har du +2 :-)

När det finns så många certifikat och behörigheten på allt nu för tiden förstår jag inte varför denna kontroll tas bort. Kanske onödig men lustigt när man på offentliga sandlådor kräver besiktning en gång om året av certifierad besiktningsperson. Eller så var det kanske bara jag som hade otur och var inblandad i fel sak? Fick i alla fall betalt för att öppna åt besiktnings personen som titta lite på sandlådan och hitta lite fel av model helt otroligt att man håller på med sånt larv. Vi i alla fall dom flesta här har nog överlevt i en obesiktigad sandlåda.

Det jag vill säga är förstår inte logiken i att en sak som ska dra saker i hög hastighet kan monteras hur som helst utan några problem eller tillsyn att montering inte sker ovanpå underedsmassan och kan glappas upp och allt möjligt kan hända under dom 2-3 år en ny bil inte behöver besiktigas. Medans en trä ram med sand i ska besiktigas varje år i alla fall på visa ställen i Sverige.

Over and out
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med dig.. men är det inte så att sandlådsbesiktning bara är för förskolor/skolor/föreningar och sånna större lådor? Inte dom "privata" man köper från typ Coop Bygg eller Krauta och snickrar ihop?
av NilsO
I vänthallen på (fd) Bilprovningen här har man gjort ett liten utställning i ett glasskåp. Där finns brustna fjädrar, rostiga bromsskivor, och ett par igenomsågade genomrostade drag där man kan se varför de inte skulle gått igenom kontrollbesiktningen.

Men så blir man lite fundersam när de knappt ens tittar på draget på bilen när de kontrollbesiktigar, och på 940:n monterades draget 1997. För min egen del känner jag inte att jag kan säga att det är säkert. För rostigt är det ju, och hur ska jag kunna veta att det inte nästan rostat igenom inifrån? Det består mest av ett fyrkantsrör, öppet i ändarna. Kanske skulle man helt enkelt byta ut draget i förebyggande syfte. Blir ju enklare nu när man inte ens behöver besiktiga efteråt :wink:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Skulle gissa att mycket bygger på statistik (lögner alltså, för den som så vill), att myndigheterna alltså tittar på vad som är orsaken till olyckor och incidenter, och har man då konstaterat att antalet fall som beror på rostiga drag är försvinnande liten och att besiktningen sällan dömer ut dessa så förstår man ju om det känns onödigt att kontrollera. :roll:
Användarvisningsbild
av Alfredo
fredrikwt skrev:Skulle man nu kunna dunka dit en avtagbar krok utan el bara för att t.ex kunna montera en enkel cykelhållare på? Utan risk för körförbud då dvs
Så har Jag förstått saken, har kopplat elen också.
Ska kolla anledningen till detta bekymmer nästa vecka.
av *pettson*
Nu fungerar ju inte lagen så att om man redan har drag så kan man ta bort det, eller ändra det osv utan problem.
Nej nej... Lagen gäller bara bilar som är eu typgodkända med eller utan drag redan från början i regbeviset. Dvs sådär årsmodellerna 11,12,13.

Har man en äldre bil så gäller registreringsbesiktning oavsett om man önskar montera, ändra eller ta bort draget.
Smidigt va?

Jag föreslår följande mycket roande läsning.
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 013_54.pdf

Läsningen ovan är väl kontentan av inkompetens på hög nivå egentligen.
av Andis
joel80 skrev:Håller med dig.. men är det inte så att sandlådsbesiktning bara är för förskolor/skolor/föreningar och sånna större lådor? Inte dom "privata" man köper från typ Coop Bygg eller Krauta och snickrar ihop?
Helt riktigt. Det här var inte privata sandlådor.

I stora drag kan man säga så här för att få sandlådan godkänd så måste den städas oljas och innan oljning slipa till ev vassa kanter samt mörka fläktar på trät måste slipas bort.

Skulle lika bra kunna finnas regeln underhåll av samma slag måste göras en gång om året.

Sen om det anses nödvändigt är en annan sak. Den jag lekte i när jag var liten är kvar och inte underhållen sen den installerades då vi lekte i den var den ca 15 år gammal och det gick utmärkt. Visst någon flisa fans säker och någon mögelfläck under sandnivån (altså det som ligger i sand och är fuktigt för det mesta) men allt var lite mindre farligt på 80 talet.
Felkod

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]