Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Börja med att rengöra spjället, det är nog vanligare med att smuts i det ställer till problem än att det havererar totalt. Polera upp så det är helblankt i röret. Sedan, bluddrar den när motorn är ljumen eller även från kallstart? Min kan man få nöta på starten när den är ljummen, typ har stått en halvtimme och kallnat eller när den stått med motorvärmaren påslagen.
av magnus.
På min dippade tomgången före bytet av spjällhuset, ibland la den även av.
Problemet med bluddrande vid start fanns oxå före bytet.
Med ett helt nytt spjällhus ny programvara så bluddrade den vid första starten lika som innan.
Nu dippar inte tomgången vid stopp längre iaf.
Därför utesluter jag att spjällhuset är problemet vid dessa sura starter.
av pigge
Jag kom att tänka på en sak när ni skrev motorvärmare. För några år sedan betedde sig min bil liknande när den stått med motorvärmaren på ibland. När man startade den så blev det liksom inget VROOM utan man släppte nyckeln och var osäker på om bilen startat men det hade den ju gjort fast den bara låg runt 800-1000 rpm typ utan att få den där rushen man är van att höra.

En tid senare så har jag för mig att lambdasonden pajade och byttes och efter det försvann problemet men som sagt nu har det börjat bli liknande symtom igen. Kan det vara så lurigt att det är någon givare/lambda/vafasensomhelst som håller på vara sliten och dålig men fortfarande fungerar så inga felkoder genereras?
av pigge
Intermittenta fel är då sannerligen Djävulens verk!

Nu har bilen skött sig exemplariskt en tid utan ett enda bludder....
Det är ju visserligen positivt men det gör ju att det inte finns nåt fel att leta efter nu. Jaha, nähä, joråsåatte....

Är det någon med liknande problem som kommer på nåt så skriv!

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]