Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
VolvoBM skrev:
VolvoB20 skrev: Visst fan. Men jag har fått lära mig den hårda vägen vad som kan pajja (även utan avfettning coh högtryck)

Det luriga är att de flesta problemen kan ta dagar, veckor eller månader innan de uppträder. Trycker du in fukt i lager på generator, AC-kompressor etc så kan det ta månader innan et får lagret att skära.

Normalt brukar man ju utföra service- och bilvårds-åtgärder för att undvika problem och öka livslängd, motortvätt fungerar tvärs om.
Och jag köper att man inte bör köra med högtrycken i motorrummet om du inte är väldigt bra på att sikta..... :wink: men att en slang eller en packning skall tåla avfettning (under 30 sekunder eller vad det nu kan tänkas ta innan man spolar av skiten), det förutsätter jag, annars köper Volvo sina slangar från godisbutiken.
Visst jag tvättar själv min motor lite försiktigt men lik förbannat har saker hänt. Alla lager har inte gummipackninar överhuvudtaget utan bara damskydd :oops: och de mår inte bra av avfettning coh trädgrådsslang heller. Om man har bytt till vattentäta lager överallt i V70 vet jag inte.
av CANBus
var är din bil ihopskruvad nånstans,chili concarne eller?
jag hoppas att du är medveten att ALLA lager kräver smörjning, och antingen är det via tryck eller så är det fett som är inkappslat mellan lagerbanan, och det är ju med största vikt att fettet/oljan inte försvinner.
om ett lager inte skulle kunna stå emot en yttre vätska så som avfettning eller dyl,så kan nog den fabriken spika igen portdörren och kasta nyckeln.
visst kan "saker" gå sönder om man tvättar på fel sätt och fel plats, men fan inte lager....
Användarvisningsbild
av deska
Du kan ju alltid ta det den hårda vägen och "putsa" alla delar (som syns) för hand med lite kul medel och strunta i slangen. Så gjorde jag. det tog tid som fan och var bökigt men fint blev det och ingen direkt risk för fuktskador heller :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:var är din bil ihopskruvad nånstans,chili concarne eller?
jag hoppas att du är medveten att ALLA lager kräver smörjning, och antingen är det via tryck eller så är det fett som är inkappslat mellan lagerbanan, och det är ju med största vikt att fettet/oljan inte försvinner.
om ett lager inte skulle kunna stå emot en yttre vätska så som avfettning eller dyl,så kan nog den fabriken spika igen portdörren och kasta nyckeln.
visst kan "saker" gå sönder om man tvättar på fel sätt och fel plats, men fan inte lager....
Önskar du hade rätt, har inte rivit ned nya V70n än så jag har inte kollat lagren ännu :D men på tidigare modeller har jag hittat lager i tex spännrullar för kamaxel, generatorrem, servorem eller tex spännrullen till AC-pumpen som varit av "standardkappsling" dvs dammskydd som inte är 100% tät om du spolar på dem.
Vad är viktigaste egenskapen hos "avfettingsmedel", jo att kunna tränga in och lösa upp fett och olja. De lager jag har bytt har INTE varit utslitna pga mekaniskt slitage utan det har varit små rostangrepp på kulor och lagerbanor. det uppkommer inte utan att något fukt kommit in.

Hallå, folk får ju tom byta hjullager på bilar som bara rullat några tusen mil, i 95% av fallen är det inte för att kulorna är gjorda i mjuk modellera utan för att tätningen har fallerat och fukt/salt/skit trängt in. Så inte ens där har volvo lyckats fullt ut. Menar du då att dessa volvobilar är ihopskruvde i "chili concarne" då eller?
av CANBus
ja kära du, inte fan beror det på att det tränger in vatten i hjullagerna som gör att dem går sönder i alla fall :?:
Och NEJ det kommer inte in något vatten i varken lagerna i AC kompressor,Servopump eller löphjulen till kamremmen.
Hoppas du är medveten att dem är smorda :!: ,du måste då byta ut fettet med vatten i hela lagret och då måste du tar ur smörjmedlet först.
Fetter binder inte heller vatten utan det är frånstötande.
Vad är viktigaste egenskapen hos "avfettingsmedel", jo att kunna tränga in och lösa upp fett och olja. De lager jag har bytt har INTE varit utslitna pga mekaniskt slitage utan det har varit små rostangrepp på kulor och lagerbanor. det uppkommer inte utan att något fukt kommit in.
det där är ju en ganska kul grej, som jag igentligen inte ens orkar kommentera, det är sånt dumt uttalande från dej.

Vet du var ett lagersmörjfett har för egenskaper?

-smörja under olika temeraturskillnader.
-täta mot vatten,ånga,kemikalier,smuts och damm.
-skydda mot korrosion
-minska oljud och vibbration
-fungera under lång tid med bibehållen funktion.

Dina sk.lager du bytt, har det inte berott på att du frenetiskt motortvättat din bil, utan dem har varit defekta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:ja kära du, inte fan beror det på att det tränger in vatten i hjullagerna som gör att dem går sönder i alla fall :?:
Och NEJ det kommer inte in något vatten i varken lagerna i AC kompressor,Servopump eller löphjulen till kamremmen.
Hoppas du är medveten att dem är smorda :!: ,du måste då byta ut fettet med vatten i hela lagret och då måste du tar ur smörjmedlet först.
Fetter binder inte heller vatten utan det är frånstötande.
det där är ju en ganska kul grej, som jag igentligen inte ens orkar kommentera, det är sånt dumt uttalande från dej.

Vet du var ett lagersmörjfett har för egenskaper?

-smörja under olika temeraturskillnader.
-täta mot vatten,ånga,kemikalier,smuts och damm.
-skydda mot korrosion
-minska oljud och vibbration
-fungera under lång tid med bibehållen funktion.

Dina sk.lager du bytt, har det inte berott på att du frenetiskt motortvättat din bil, utan dem har varit defekta.
Visst vet jag vad ett lagerfett ska klara av som du säger, men det har ju inte funkat i de lager som jag bytt.

Så vad är det du säger till mig igentligen då?

Du säger alltså att volvo är ett "chiliconcarne företag" levererat defekta lager till mig som kund med färdiga rostskador i redan från fabik alltså.

Eller säger du att man har stoppat i skit-fett som inte skyddat mot rost då som ett riktigt lagerfett ska göra?

Du kallar mig dum, kan du du förklara varför jag är dum och varför hjullager och lager i stödrullar pajjar så snabbt då?

Eller är det så att volvo har glömt att härda materialet?
Dina sk.lager du bytt, har det inte berott på att du frenetiskt motortvättat din bil, utan dem har varit defekta
Defekten var ju rostskador i lagret, var kom de ifrån då ?
av BG
meckar Lasse skrev:tjenare! jag har köpt en s 60 t 5 som behöver en motor
tvätt.hur utför man en sådan, utan att skada komponenter.
ska man täcka över något med plast tex.det vore trevligt om
bilen startade efter tvätten med.alla tips uppskattas.
Själv åker jag till GDS-hall när jag motortvättar. Jag använder motortvätt-medel från volvohandlaren. Jag motortvättar två till tre ggr per år och har aldrig haft problem efter en tvätt. Men man skall vara mycket försiktig med högtrycken, den använder jag bara till själva sidorna på motorrummet och huvens undersida. Högtryck har en förmåga redan från 1 bar att leta sig in överallt, så var försiktig. Man kommer långt på bara en slang och glöm inte att blåsa med luft så du får torrt överallt!

BG/2,5T
av CANBus
Dum kanske var ett litet för hårt ord, vaknade väl kanske inte på mitt bästa humör på morgonen du får ursäkta.
Att dina lager varit rostskadade beror på att oljan har försvunnit ur lagret genom att oljan har antingen brunnit upp eller absorberats av energin.
det som blir kvar i lagret är Gelbildaren eller förtjockningsmedlet och den ensamma nämnaren kan inte i strikt mening minska friktionen
mellan två ytor som rör sig mot varandra.Friktion drar energi och nöter på materialet
när du har kommit så långt så har lagrets egenskaper förändrats och nu kan skit och damm och ånga tränga in i lagrets inre, det finns inget längre som skyddar lagret.
Varför oljan försvunnit och separerats från gelbildaren beror oftast på konstruktionsmissar och lagrets egenskaper emot smörjmedlet kontra metall helt ändras, lagret blir varmt och oljan brinner upp,och materialet smälter.
Sen kan det givetvis vara smörjvaran i sig som är fel, dvs fel fett isatt, eller dålig tillverkning, fel blandning.
Jag kan med all säkerhet säga att lager i en traditionell motorkonstruktion inte kan på något sätt tilllåter vatten att tränga in, det är nog prio nr.1
när man tillverkar lager till bildelar.
om inte lagret fått stryk av en yttre åverkan så kan jag säga att en motortvätt inte kan skada dina löphjul till kamremmen(det sitter stora kåpor ivägen för den delen) eller lagret till magnetkopplingen i AC:n.
nej det är defekta lager som du drabbats av, om inte tidens tand har tagit lagret, dom håller ju inte för evigt.
JA Volvo har haft problem med hjullager, men jag tror det var en för stor kraft på lagerna som tog ut dem i förtid, nu har man byggt om dem och jag har således inte märkt av några problem med dem nuförtiden..
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]