Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av våfflan
Hej Alla bilkunnig!

Tja!

Efter ett kopplingsbyte får några veckor sedan har kopplingen "lossnat två gånger om.. Första gången så körde jag snabbt i en kurva och ville växla till tvåan men kopplingspedalen gav inget motstånd. Stängde av bilen på direkten och var redo på att dumpa den, väntar 5 minuter och startar bilen igen och kopplingen börjar funka från ingenstans. Fortsätter att köra i några dagar till, jag märker att när jag växlar med växelspaken så vill inte växlarna hoppa i. Kopplingen kändes lös och gav inte ngt motstånd. Puttade iväg bilen till verkstaden som gjort kopplingbytet, Jag fick sitta och stampa/pumpa på kopplingspedalen medans han skruvade någonstans, och det blev lite bättre.

Och sen iförrigårr var jag ute och körde så dog kopplingen igen dvs inget motstånd vid nedtryckning av pedal..
Besökte verkstaden som utfört arbetet och hans sade att jag måste gå närmsta skrot och köpa mig en kopplingscylinder och det är de som är felet..

Har börjat småtröttna, är det verkligen cylindern som är problemet börjar misstänka att han gjort dåligt jobb med kopplingen och det är därför den lossnar..Eller är detta ett vanligt fenomen för volvo 940.. Snälla hjälp.. Vad kan problemet vara?
av olofp
Jag kan nog inte mer än dig om bilar men jag skriver direkt ur felsökningskapitlet från Haynesboken: (OBS, boken gäller 740 men det borde inte spela nån större roll)
Pedalen går i golvet - inget eller ytterst lite motstånd
Luft i hydrualsystemet
Defekt slavcylinder
Defekt huvudcylinder
Trasig kopplingsvajer
Felaktig justering
Trasig solfjäder i tryckplatta
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inte helt ovanligt att det händer som du beskriver. När du sätter i en ny koppling ger den mer motstånd när du frikopplar. Har du då gamla packningar i "manöversystemet" så kan det "släppa förbi" oljan i huvudcylindern när du "trampar ner" pedalen hastigt. Det mekanikern gjorde var att "lufta" systemet, alltså släppa ut luft som eventuellt kommit in. Du bör nog "planera in" en renovering (byte av packningar) i både övre och nedre cylindern. Kör du "normalt" och inte "stampar" på pedalen, kan det dock fungera ett tag till.

Den första och dom 3 sista raderna i ovan inlägg kan du hoppa över. Dom 3 är ju redan fixade och vajer har du ingen.

Mvh
Lennart
av våfflan
Hej! Pratat med verkstaden han kom fram till att jag ska köpa något som hette nedre kopplingscylinder och även bromsvätska och då ska problemet vara löst. Kan det stämma och vart får jag på detta då jag inte hittar något på biltema.. mvh..
Användarvisningsbild
av Jeppe940
våfflan skrev:Hej! Pratat med verkstaden han kom fram till att jag ska köpa något som hette nedre kopplingscylinder och även bromsvätska och då ska problemet vara löst. Kan det stämma och vart får jag på detta då jag inte hittar något på biltema.. mvh..
Den nedre kopplingscylindern är den så kallade slavcylindern (ibland kopplingscylinder, slav eller hjälpcylinder). Jag tror inte att denna finns på biltema, men den finns hos de andra välkända bildelskedjorna samt på nätet. Brukar ligga någonstans runt 900 kronor. Det finns även renoveringssatser till den befintliga slavcylindern för en billigare peng, som med lite tur kan räcka. Bromsvätskan finns i alla fall på biltema.
Att byta slavcylindern i sig är normalt ingen konst (ibland händer det att den ärgar fast i öglan där den sitter på växellådan, men det borde meken som bytt din koppling i såfall redan åtgärdat). Jag skulle vilja säga att utmaningen sedan blir att lufta systemet.
av rid54
Om det inte är synligt läckage vid slaven, så är det ju inte helt otroligt att problemet ligger i huvudcylindern, den läcker sällan ut så det syns utan mer "invärtes". Troligen behöver båda lite tillsyn (nya packningar om de är felfria invändigt, annars nya cylindrar). Systemet använder bromsvätska, samma som till bilens bromsar är ju lämpligt (dvs ingen specialbromsvätska eller så).
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]