- lör 14 sep 2013, 09:56
#787368
Min Volvo 740 -92 med B230F har tidigare under 1-2 år ryckt vid acceleration och 1400-1600 rpm. Jag har försökt få bort/hitta problemet genom att
byta tänddelar,
mäta upp MAPen (UA),
mäta upp tempgivaren för insugsluften (UA),
byta vevaxelgivaren,
löda om relä för bränslepump (bilen vägrade starta ibland),
löda om hjälpreläet för insprutarna,
putsa rent jordningspunkten bakom höger strålkastare,
byta bränslefilter men allt utan framgång.
Problemet kunde vid varvtalet visa sig som små ryckningar eller helt utebliven accelereration (precis som om bensinen håller på att ta slut).
Nu har problemet eskalerat så att nu startar inte bilen när den stått över natten (motorn tänder men lägger av) i första försöket men i andra så startar bilen normalt. Vid färd med varvtalet 1600-1900 rpm och full gas rycker bilen extremt och kan inte accelerera. Om jag står still på tomgång och ger full gas visar sig ett hack i motoraccelerationen vid samma varvtal. Problemet finns både med varm och kall motor, ev något lindrigare knappt märkbart med kall.
Vid varvtal under 1500 och över 2000 märks inga problem överhuvudtaget med motordriften. Inga felkoder på bränsle eller tändning finns.
Problemet vid start skulle kunna tyda på bränslepumpen, men för min del förklarar det inte problemet vid 1500-2000 rpm såvida inte motorn är extremt törstig vid de varvtalen med hög belastning.
Någon som har ett tips var problemet ligger?
byta tänddelar,
mäta upp MAPen (UA),
mäta upp tempgivaren för insugsluften (UA),
byta vevaxelgivaren,
löda om relä för bränslepump (bilen vägrade starta ibland),
löda om hjälpreläet för insprutarna,
putsa rent jordningspunkten bakom höger strålkastare,
byta bränslefilter men allt utan framgång.
Problemet kunde vid varvtalet visa sig som små ryckningar eller helt utebliven accelereration (precis som om bensinen håller på att ta slut).
Nu har problemet eskalerat så att nu startar inte bilen när den stått över natten (motorn tänder men lägger av) i första försöket men i andra så startar bilen normalt. Vid färd med varvtalet 1600-1900 rpm och full gas rycker bilen extremt och kan inte accelerera. Om jag står still på tomgång och ger full gas visar sig ett hack i motoraccelerationen vid samma varvtal. Problemet finns både med varm och kall motor, ev något lindrigare knappt märkbart med kall.
Vid varvtal under 1500 och över 2000 märks inga problem överhuvudtaget med motordriften. Inga felkoder på bränsle eller tändning finns.
Problemet vid start skulle kunna tyda på bränslepumpen, men för min del förklarar det inte problemet vid 1500-2000 rpm såvida inte motorn är extremt törstig vid de varvtalen med hög belastning.
Någon som har ett tips var problemet ligger?