Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reprod
Uppdatering!
Packbox och koppling fixat, samt värmepaketet. Grundlig rengöring med våtdammsugare invändigt och nu är det fint överallt. Bakrutan oljar inte längre ned sig så det skyller jag på oljeläclaget. Enl verkstan fanns felkod för motortempgivare men de nollställde och bad mig ha koll på om fläkten går länge efter att stannat bilen (det har den gjort, och gör fortfarande). 3 problem:
1 Kupévärmen är allt eller inget - jättevarmt med reglage i max annars ingen värme. Är det verkstan som installerat värmepaktet som fallerat eller är det något annat fel - elektriskt, säkring etc?
2 AC ger ingen vidare kyla men fläkten funkar bra. Dags att fylla på kylmedium eller något annat fel?
3 Ibland svårstartad - behöver lite extra gas. Hackar lite på låga hastigheter i uppväxlingsfas som om den tänder ojämnt, skjuter fart samtidigt. Uppe i jämnt fart inga problem. Vad för fel? När jag sökt på jagrullar verkar det kunna hänga ihop med tempgivare? En mekaniker tyckte avgaserna var svarta - för fet blandning?
Tack för all hjälp!
av *pettson*
Byt tempgivaren.
Alla felen är knutna mot den. Därav inte sagt att den löser alla problemen. MEN.. alla systemen hämtar info från den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det vore kanske idé att inhandla en kabel och läsa ut felkoder själv. Det verkar ju finnas en del småfix, och åka fram och tillbaka till verkstad bara för att läsa felkoder känns ju lite så där... Kabel kan du hitta för under hundringen på ebay t ex. Detta förutsätter ju att du har en laptop (går ju med en stationär också så klart, men tvivlar på att någon har lust att kånka ut en sån till bilen bara för att läsa felkoder :P )
av Reprod
Lucif3er: "En del småfix" säger du? Är du en pessimist som tror att bilen kommer fortsätta krångla, eller en optimist som tror att jag skulle kunna lära mig att göra nånting själv?? Kanske bättre för mig att jag skaffar en kompis som har en sådan kabel OCH vet vad han håller på med. Vad gör du fredag kväll, ska vi ta en öl?
av Tommty
Reprod skrev:Lucif3er: "En del småfix" säger du? Är du en pessimist som tror att bilen kommer fortsätta krångla, eller en optimist som tror att jag skulle kunna lära mig att göra nånting själv?? Kanske bättre för mig att jag skaffar en kompis som har en sådan kabel OCH vet vad han håller på med. Vad gör du fredag kväll, ska vi ta en öl?
haha, gjorde min dag... klockrent.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
:lol:

Att det kommer bli fel på bilen i framtiden är ganska givet, det blir det på alla bilar. :wink:
Och jo visst kommer du lära dig utav att läsa felkoder själv, till viss del, men jag tänkte väl i första hand för att spara pengar. Åka fram och tillbaka för att läsa felkoder kostar ju en del i bensin :P
av Reprod
Motortempgivare är bytt och nu verkar bilen gå bra. Startar lätt och elegant och inget bludder.
Provtryckte AC:n och det visade sig att torkfiltret läcker som ett såll, det gick inte att få upp tillräckligt tryck i systemet för att kolla ev andra läckor.
Värmen i bilen är av allt eller inget-typ: med reglaget på max blir det hett, ett snäpp ner så kommer ingen värme alls. Var ligger felet tror ni?
av Reprod
Fläkten går att reglera, det är värmen som är allt eller inget. Och nån gång har värmen gått igång av sig själv, minns inte i vilket läget klimatpanelen stått då.

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]