Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Roligt å höra gör de roligare å köra på :wink:
Lucif3r skrev:Tusan vad du jobbar på, blir det någon orginalplåt kvar på bilen? :mrgreen:

Har du något tips på hur man bär sig åt för att forma plåtar, t ex såsom du formade dom till runt rutan? Lägger du bara plåten där den ska vara och hammrar tills formen blir bra eller? :roll:
Haha ja då blir mycke original plåt kvar :wink: Har bara några hål kvar i reservhjulsbaljan på andra sidan å så lite precis i skarven under bakljuset på förarsidan sen är den inte så farligt mycke mer :)

Forma plåten ja du har lite mothåll å skruvstäd när de är minde bittar en hammare med pen å så några karosseri hammare å TÅLAMOD de enda jag egentligen har tålamod med :lol: Sen endera pappers mall så jag ser vart vecken ska vara ristar av eller så kör jag på fri hand å ögonmått :wink: Sen tar de lite tid å få klur på hur man ska få den å sträcka sig så de blir bra. Men skulle bra gärna vilja haft mig en krymp å sträck för å få till kurvorna lite enklare å så en sick å fals maskin så man kan göra golvplåtar osv enklare.

Å sist men inte minst tycker jag de är sjukt roligt finns nog någon diagnos på de :roll:

När jag kommer så till de blir större raka plåtar typ trösklar osv så har jag kantbocken som tar ca 1,60-1,70 långt.
NU har de gott lite trögt på denna ett tag :( Fick en motivations dipp automaten sade upp sig i sambons bil osv osv

Men ikväll tänkte jag för å höja motivationen pröva starta upp han mest bara för å se om den går över huvudtaget, sagt å gjort hämta stora batteriet hade förberett mig på att hålla på å lufta å blåsa rent ledningar hela kvällen men kolla så starten drog runt å de funka.

Kolla att glödningsreläet slog av å från tänkte jag pröva starta bara för att 2varv på starten sen hade Hjalmar väckts ur sin dvala (B) vol:-)

Så ikväll blir de nog en sen kväll ska ut å montera förar stolen å så så jag kan köra in å ut ur garaget så de kommer underlätta minst sagt :D
Oj har som glömt bort å uppdatera ser jag :oops: Ja bilen är inte klar än tyvär :(

Blev till å slipa ner den till största delen plåtren innan lack då äcklefärgen dom lagt på verkar vara nå riktigt skit färg som inte verkar vara riktigt genom härdad å dessutom lagt tjockt utvändigt i dörrgångar osv så funkar de om man drar på epoxin först men utvändigt törs jag inte chansa.

Men ska ta å fota lite i morgon kväll å se om ni kan få en lägesrapport :lol:
Ja har hunnit lite längre i alla fall men har en tendens å komma saker i mellan mig å arbetet på bilen för jämnan :( Är de inte att nuvarande bruks bil behöver underhåll eller rycka ut å bärga morbrödrar till skogs så kan man ge sig fan på de regna vilket är lite jobbilg då garaget jag har för tillfället inte tillåter mig att stå under tak för alla moment :lol:

Sen att man jobba styvt en heltid varje vecka på em gör ju att man inte hinner de man vill riktigt på veckan.

Men men bättre sent än alldrig tycker ju inte jag hunnit så mycke på bilen men ser ju på korten de har hänt en del. Men nog med text å mera bilder åt folket.

Tar vid där bilderna sluta sist.

Bild
Ja reservhjulsbaljan klar.

Bild
Gjort vid den lilla rosthålet som var på förarsidan med.

Bild
Bytte även en bit av insidan av reservhjulsbaljan där.

Bild
Sen rosten i trösklarna de lilla hål rosten som är där lika på andra sidan men har glömt å fota de.

Bild
Men knöla till en lite plåt så de vart tätt å fint

Bild
Kollar passformen med ser ju inte så tokigt ut :wink:

Å med de var all svetsning avklarad (BE)

Å dags å börja med slipningen å spacklingen av Hjalmar.

Bild
Ja där står han med sin äckliga gröna färg (som visade sig nästan omöjlig å slipa då den inte verkar vara riktigt härdad/skit kvalitet)

Bild
Så bara å slipa bort skiten å blästrat alla små stenskott som bleve något större sedan dom blåst sprutspackel över dom utan å slipa rent/blästra (N)

Bild
Ca primer å lite spackelå betydligt rakare än innan.

Bild
Här om man kikar på fraskärmen ser man ju att de är lite spacklar i nederkanten.

Bild
Några drag med långrakan var de bara å fortsätta spacklandet å arbetet med långrakan å efter de såg de ut såhär.

Bild
Taket vet i helvete vad dom gjort med med inte nog med färgen som efter jag hade lagt ner en halvdag för å slipa bort färgen på halva så tröttna jag blev thinner å spackelspade å en kvart senare var andra halvan rent, men såg ju ut som dom hade använt de som dansbana tack å lov för långrakan än en gång :wink:

Bild
Kittat om karossskarvarna nu ikväll.

Bild
Även inne i bagaget.

Bild
Som den såg ut ikväll när jag gav upp är å matta ner dörgångar nu på förarsidan sen lägger jag Ca primer vått i vått med slipgrund å går över alla släta ytor med långrakan å 240 sedan 320 papper sen får vi se hu mycke grund som är kvar om de blir ett lager slipgrund till å slipa med finare eller om de går föra direkt på den ska då bli rakt :wink:

Allt för denna gång hoppas på å kunna grunda nu i vecka/helgen.
Ja börja väl bli dax för en uppdate igen då börjar sakta men säkert bli bil igen men bilder säger mer än ord :wink:

Tar vid där jag sluta sist å beskriver fram till dags datum.

Bild
Inpassa stänklappar å dess fästen.'

Sen blev de dags å flytta över till min "lackverkstad", har väl haft bättre förutsättningar men de funkar detta med
Bild
Slipgrundad å hade jag inte missa 2 bucklor på taket som jag fick efterspackla å slipgrunda ingen.

Bild
Dags för fram dörra å få sig en behandling blev bred spackling å långraka å blev riktigt raka å fina men vilket jobb.

Bild
Kom även fram till att original huven fick vika hädan då den var rostigare än rostigast på insidan å hade en som var rak men som släppt från innerstommen å hade en som var böglig men inte så farligt tyckte ja men oj så fel jag hade blev mycke rikta å spackla slipa på denna.

Bild
Men tillslut så blev den hyfsad.

Men ni kanske vill se några bilder på den gröna färgen??

Bild
Började med å lackera bagaget

Bild
Här e de så ny lackat de kan bli men var så otroligt nöjd med färgen så var bara tvungen å fota

Bild
Börjat få dit baklampor å bakruta alla rutor utom i fram blir filmade med ljus toningsfilm har 2 framrutor som är original svagt röktonade blir nog perfekt

Bild
Drage in kablarna ingen montera nummerplåtsbelysning

Bild
Lite ny asfaltsmatta nu börja de bli roligt :D

Bild
Satt en extra matta på denna sidan med. Tänkte jag skulle isolera lite extra nu när den ändå är urplockad. Har satt extra på insidan julhusen bak med men har ingen bild på de. Även spruta reservhjulsbaljorna med boddy på insidan innan jag lacka bagaget. Samt synns de jag spruta på lite rostskydsmedel i bakskärmarna.

Bild
Lite extra dämppappa på bagageluckan skadar inte heller skönt å slippa vibererande plåtar om man skulle idas montera in någon popplåda.

Bild
Hittat in en instrumentbräda med å allt funkar även TANKMÄTAREN!!! :shock:

Bild
Bakifrån bara bakdörrarna kvar ska lackas i helgen om tiden räcker till, Ska även dra på reservhjulsbaljorna boddy.

Bild
Ja å ungefär såhär ser det ut just nu. har dock gjort sådant som inte synns å är ju de som tar mest tid när man gör något sånt här. Blandannat isolera insidan motorhuv rostskyddat insidan av taket sprutae in rejält me rostskydd i falsen taket/dropplisten å runt framrutan.

Å Sen väntar jag på delar så jag kan fortsätta montera ihop den trodd de skulle dyka upp framruta å listclipps stag till framskärmarna nu till helgen men tji fick jag :( Någon som vet hur länge cvi tar på sig å leverarar grejor?

MEn allt för denna gången går sakta men säkert frammåt ;)
Fjäder dörrlås

Hej, Det finns tillverkare av dessa fjädrar o[…]

Jag vet inte hur det är med golvet. Det ä[…]

Fjäderbrott xc70 2016

Båda mina bakfjädrar gick av rätt […]

Om du vill vara säker på att du har jor[…]