Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har införskaffat mig en Volvo 745-91:a automatare. Nu till problemet den dör så fort man kör på tomgång, måste ständigt hålla lite på gasen för att upprätthålla rätt varvtal vilket innebär en fot på gasen och broms med vänsterfot :???: . Även dålig respons när jag trycker ned gaspedalen, måste verkligen ta gaspedalen millimeter för millimeter för att den ska komma iväg någorlunda utan att "bubbla" till och nästan dö. Väldigt tacksam för hjälp och svar. Någon som har/ har haft samma problem?
Hej är du säker på att det är det som är problemet, ett stort projekt att inleda felsökandet med? Inga andra knep och tips? Har bytt tändstift, ingen skillnad. Har dock sett att slangen som förser motorn med varm luft är borta kan detta ha något med den kassa gången att göra?
Hej igen, efter lite pillande med bilen igår kom jag fram till följande: fick felkod 232, misstänkte att det var problem med lambda, testade därefter ett ta loss kontakten till lmm och tomgången blev bra, testade även att köra utan lmm inkopplad bilen gick inte jättebra så beslutade mig för att sätta tillbaka kontakten, då gick bilen helt perfekt någon minut därefter samma skit igen. Nu till min fråga som jag hoppas ni kan svara på, låter det som att lmm är trasig? Är detta typiska symptom? Väldigt tacksam för svar Med vänlig hälsning, vino
Hej,

på 745 -91 finns ingen LMM. Om du menar det som sitter i röret mellan luftfiltret och insuget är det en temperaturgivare. Det är nog inte så troligt att den orsakar det här problemet. Du kan ta loss givaren och mäta resistansen mellan de två stiften – ska vara ungefär 2500 ohm vid +20°C (dvs låt den ligga lite i inomhustemperatur innan du mäter).
Hej igen hälsar en glad volvoägare, har tagit del av det ni skrivit samt andra forumtrådar, rengjorde gasspjället, tomgångsmotorn, bytte stift, gick fortfarande skit! Åkte då till skroten och chansade och köpte en begad lmm trots den som satt på såg nästan ny ut dock ej en Bosch så nu blev det en Bosch från skroten nu går bilen klockrent, dock är den fortfarande väldigt låg på tomgång vid kallstart och man måste gasa för att hålla den igång men bara man kört 2 km blir det bra någon aning om vad det är? Tack för era tips och svar!:)
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]