Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Då har jag praktiserat nya reglerna. Montera krok på en jobbarkompis V70-10 utan besiktning.
Han gjorde ordinarie första bes på bilen samma dag med blankt papper så klart :D
Kollar jag på bilens tekniska data står det Kopplingsanordning : OKÄNT

Sen har inte bilprovningen kännt på bultar senaste 10 åren. På många av dagens bilar sen man knappt infästningarna. Allt monteras dolt bakom stötfångaren. Så varför ska man betala bara för de kollar så papprena stämmer överens med kroken...
av *pettson*
Att inte förstå varför man får anmärkningar på vissa saker som ter sej dumt och ironiskt är egentligen bara jäkligt nonchalant av provningen att inte lyckats förklara varför.

Ja varför får man en tvåa på sitt löstagbara som sitter som berget?

Enkelt.. Gick det att ta bort? Gick spärren att kontrollera så att det inte är rosten som håller ihop det?

Eftersom det inte går att dela och inte går att kolla så är det en risk. Alltså en tvåa.
Eftersom bilägaren har ett borttagbart drag som uppenbarligen inte vårdas trots att det är det enklaste i världen så skulle bilägaren få en prick i körkortet som bonus.

Varför blir inte ett illa ditsatt drag en tvåa? En bra fråga, förmodligen för att dom skiter i det.
Anledningen till att du ska ha med dej anvisningen vid reggningen är ju att provaren får en del nummer samt momenten som ska vara dragna. Som han sen slumpvis ska kolla. Vid monteringen ska det även kollas att anliggningsytorna är rena och fina. Rostskydd får utföras innan besiktning endast om skyddet är helt genomskinligt just för den visuella kontrollen.

Men nu blir det mer spännande med dom nya reglerna. Finns inga uppgifter om tillverkare så finns inga provningsnummer, inga moment där man kan dubbelkolla vid olycka, eftersom ingen krav på provning finns. Ingen koll på maxlaster heller där draget tar mindre än bilen. Osannolikt ointelligent.
Men helt i linje med EU.
Användarvisningsbild
av Kompe
*pettson* skrev:Osannolikt ointelligent.
Men helt i linje med EU.
+1 :lol:
av Lövet
Eller så kommer inga problem alls att uppstå för verkstäderna kommer fortfarande montera krokarna enligt monteringsanvisningen. Precis som de gör med alla andra tillbehör. Allt behöver inte bli skit bara för att staten inte övervakar. Det brukar snarare vara tvärtom.
av *pettson*
Kanske är det insikt i hur verkstäder jobbar som fattas? Eller så har jag bara haft otur på dom 7 jag jobbat i?
Samt att jag bara känner otursdrabbade mekanikerkollegor? För inga tidigare kollegor använder en momentnyckel om det nu inte är något unikt.

Visst följs monteringsanvisningen. Eller ja.. delvis. Det är hur noga som helst så långt som till inpassningen.
SEN.. är det muttersmacken på högsta som gäller och jag kan ärligt inte komma på en enda montering dom senaste 10 åren som varit runt mej där det dragits med momentnyckel som jag sett. Nu ser jag inte allt men helt blind blir man inte bland sina kollegor.
Man kanske bör vara införstådd med att man använder bara styrka 8.8 på skruvförbanden just för att man drar med ett relativt lågt moment och det är billigt material. Det är inga enorma skruvar inte heller särskilt många som används, färre än folk tror. Det är så att förbandet kan flexa och inte gå av om oturen är framme. För stumt är fel, för mjukt är fel.

En normalmontering är när det smakar skit i munnen där du drar med handkraft och när maskinen är halvkvävd där maskin används. Att man får starkare maskiner vartefter betyder inget.
Har jag gjort så då? Absolut har jag gjort så när det varit bråttom och man blivit tillsagd att det minsann inte finns tid att göra nånting annat. Så även om det är bittert är det bara att göra det.
När jag började på Opel var jag den som använde momentnycklarna mest. Och det garanterat eftersom det fanns EN uppsättning av varje storlek och dom hängde brevid min arbetsplats, där var jag väldigt ensam om att använda dom. Jag var den enda som kunde ställa in dom, det var bara låt säga.. bökigt? ... Det säger väl en del tycker jag. Men vad kan man kräva av 30 anställda. Det kanske ska vara en bara som kan verktygen?
På både Saab och Opel var rätt moment när plåten gav sej mot balken. Precis när plåten är så inpressad att balken börjar ge efter för skallen. Där är rätt moment. Och.. det är åt helvete för hårt.
Så litar jag på *fabriksmonterade drag* Ja om dom möjligen sätts dit just på fabriken. Men 99% sätts dit hos din återförsäljare innan leverans.
Toyota var situationen något bättre på. Där kunde dom flesta alla verktyg, men ingen använde dom ändå.
När jag nu jobbat inom undervisning ett tag så har vi även haft kurser just i mätteknik för olika bilmärken och SBP och lite andra ställen.
Senaste siffran jag har över hur stor del av dom som deltar som klarar samtliga mätverktyg som bör användas i alla fall veckovis är 4%.
Det utslaget på alla deltagare oavsett märke och position som gjort testerna.
DET är inga bra värden.
Som jämförelse så visste endast 7% av deltagarna från ett kontrollföretag hur en lambdasond fungerade, men 21% visste i alla fall hur katalysatorn fungerade. Det är ett företag bland andra nu som varje år kontrollerar din bil. Det är låt säga.. skrämmande?
Nu är inte mängden kontrollerade människor enorm, bara nåt tusental totalt med alla sammanslagna förvisso. Men om resten håller den klassen så.
Jag personligen fick väl en törn i förtroendet över vissas kunskaper/arbetsuppgift/bestämmandeposition.
Så jag håller fortsatt lågt förtroende och starkt sjunkande kunskaper med nuvarande inriktning.

Å andra sidan kan man fråga sej varför mekanikerna ska engagera sej? En sköterska är värd pengar för att hon räddar liv. En läkare likaså utan tvivel. Men den som gör att ambulansen rullar hela tiden utan att någon kör ihjäl sej. Eller för all del en stor del av vagnparken så ingen ska dö av felaktiga reparationer, för felaktiga sådana kan döda. Dom är inte värda något, så varför visa framfötterna om inte egenintresset är patriotiskt högt?
Här i traktena tjänar en heltidsmekaniker med inriktning tekniker och full kunskap i el, programmering och olika typer av felsökning med ca 5 tjänsteår någonstans runt 24.000kr innan skatt. Förutsatt han har månadslön. Är det ackord tjänar han mellan en och två tusenlappar mindre i månaden.
Har han även hand om kundtjänst och support så tjänar han runt en tusenlapp mera i månaden.
Det är ekonomiskt sett ingen anledning att stråla med sina kunskaper.

Trots det önskar jag att det ska bli FLER tekniker och färre aggregatbytare.
Användarvisningsbild
av joel80
Tråkig läsning.. och jag hoppas ändå på att det finns viss stolthet i yrket och att det inte är riktigt så illa som du säger.

Sen tycker jag du gör lite taskig jämförelse med sköterskor.. dom får INTE betalt för allt slit och ansvar! Jag vet att i Gävleborg har man en snittlön på 23500kr efter 9 års erfarenhet som sjuksköterska.
av Lövet
Fast huvudfrågan är ju, kommer fler dragkrokar ramla av för att en besiktningsman inte längre kollar att monteringsanvisningen finns och att två nummer stämmer? Min gissning är nej.

Sen kan man ha massor av åsikter om hur bilverkstäder jobbar men det är inte sakfrågan riktigt.
Användarvisningsbild
av RödC30
andreas_lofgren skrev:Fast huvudfrågan är ju, kommer fler dragkrokar ramla av..
Nej - Det kommer de inte.

Jag tror vidare att anledningen till denna förändring finns att finna i (direktiven till?) utredningen som ligger bakom
Konsekvensutredning skrev:En uppskattad genomsnittlig kostnad för utbildning och certifiering av en besiktningstekniker för att få behörighet att genomföra registreringsbesikt-ning uppgår till ca 80 000 kronor.
Alltså, de nya aktörer som dyker upp på "besiktningshimlen" skulle vara tvungna att utbilda en massa folk, detta kostar för mycket, lönsamhet
för våra nya privata alternativ är den största anledningen, tror jag.

https://www.transportstyrelsen.se/Globa ... dning.docx
av *pettson*
Kommer dom att trilla av? Nej inte inom överskådlig tid.
Kommer det hända konstiga olyckor, förmodligen inom 10-15år, beroende på om folk använder krokarna eller har dom som hängande prydnad.
Ser man till hur kulorna mår på dragen så är brutalt många just oskyddad prydnad, inte ens kulan skyddas eller sköts.
Kommer antalet rostskadade dragkrokar plötsligt att sjunka starkt inför framtiden? Absolut eftersom ingen kollar dom vitala punkterna från och med i år.
Vad blir resultatet av det? Inte är det så att ytbehandlingarna plötsligt är perfekta. Idag är ett drag allvarligt rostskadat på INSIDAN av balkarna efter drygt 5år, insidan har noll rostskydd. Efter ytterligare 2-3 år är det rejält rostigt på utsidan då är pulverlacken körd på balkarna. Ändå dröjer det runt ytterligare 5år till innan draget bedöms vara *rostigt* och man kanske bör byta ut det. Det är då det börjat dela på sej i princip.
Jag har ju bytt några och dom som varit värst har helt enkelt trillat isär när du plockar av det.

Min egen bror hade nog det värsta jag bytt i mitt yrkesliv. Där var det muntlig tillsägelse om att det bör kanske bytas innan nästa provning, inget på provningen. Där hade balkmaterialet helt enkelt skivat sej i rostskivor som gick att dela på med kniv och balken var sprucken på flera ställen, vilket inte syns nerifrån då stötfångaren är monterad på balken, balken är helt enkelt fästet till stötfångaren.
Den kroken drog 1400 kilo totalvikt kvällen innan bytet. Brorsan var mest vit i ansiktet vid bytet då han gick och tänkte på sina 1400 kilo och dom 100 olagliga knyck det gick i kvällen innan. HAN lär inte missa att försöka kika på skicket så gott det går i framtiden. Han insåg att det var mer tur än något annat att ekipaget kom hem säkert. Jag tipsade honom om handel av ett par trisslotter samma dag.
Bilen? En Audi 98 år modell. Draget monterat 2004 enligt märkning. Tyvärr har jag inte min verkstadsdator fungerande för ögonblicket men så fort den är igång kan jag gärna lägga in några bilder på det. Det skrämmande är att det som hände inte är det minsta unikt.

Ser vi till mitt yrkesverksamma liv så kan jag inte säga att något märke på krokar eller bilar varit bättre eller sämre. INGEN har rostskyddade krokar. Varken utsida eller insida i balkmaterialet. Och alla har varit skit när bytet skett. Bytet skulle skett lång långt mycket tidigare. Men bytet sker när provningen knackar hål i balken. Många vill anlita mekar svart för att *svetsa in en lapp bara* och sen göra snyggt så draget är lagat. Vilket inte ens är ide att tänka på.
Men det har med åren varit svårare och svårare att se dragbalken med fästen så det har blivit mindre nedslag för dragets skull och *lösa* bakre stötfångare har ökat. Något provningen inte lägger sej i. Det borde dom kanske göra eftersom stötfångarfästena bak, är dragkroken i många fall.

Men framtiden får utvisa.

Jag kan gärna jämföra med andra yrkeskategorier där ansvar ingår istället. Då blir glappet så mycket större.

Vi ser allt ifrån olika perspektiv därför lär vi inte enas.
Som kund och ickemekare så ser alla drag bra ut och det finns inte ens servicebehov på dom.
Som amatörmek ser man ibland att man kanske borde skrapa lite på draget och måla det. Är det borttagbart så kanske man rengör kopplingen på draget och fettar in ordentligt.
Som yrkesmek ser man betydligt fler drag ur fler vinklar. Där ser man hur otroligt rostiga dom blir utan att någon bryr sej. Det är även där man slår med släggan för att ta loss det som aldrig borde suttit kvar från början och det är där man smörjer det som ingen bryr sej om att sköta.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag lät montera drag på Min Opel vilket var svårt att hitta ett som passade på bilen, hittade med försäljningsställe i Danmark och med produktionen i Belgien.
Dock var Jag så oklok att Jag inte kollade på besiktningsinstrumentet vid detta tillfälle, först ett år senare och där står Med broms 0 kg, utan broms 0 kg. Draget är EU godkänt med referens nr,

Tog kontakt med försäljningsstället och De menade att ett sykelställ kunde Man ju ha om inte annat!
Bilen är en Opel Astra coupe, har kontaktat Opel och det är så som det står i mina papper, varför vet Jag inte ännu.
Körde för ett år sedan flera lass med ved och det var inga problem.
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]