Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
När min S80 stått parkerad och jag släpper handbromsen för att backa, känns det som nått håller fast bilen. Det är inte stenfast som när handbromsen är åtdragen utan det känns som nått som "fjädrar" emot. Jag kan säkert backa/tvinga igenom motståndet men har känslan av att nått bryts sönder då. Om jag rullar framåt ett par decimeter så släpper det och jag kan backa.

Bromsklossar fram o bak är bytta i juli.
Handbromswire/backarna är inte rörd/bytt/justerad sedan 2007 och har full effekt på handbromsen.

Nån som känner igen symptomen?

Mvh
Oki. :)
Å med belägg menar du i detta fall handbroms-beläggen?

Mvh
Jag hade liknande på min, handbromsbeläggen lossnade från limningen och kilade fast sig. Man kunde starta bilen med ett ryck. Typ lite framåt sen lite bakåt. Men inget man vill köra runt med. Sök på forumet på "handbromsbackar" finns en massa skrivet om detta problem.
Tack för svar. Att läsa om vad separerad handbromsback kan ställa till med var inte det minsta roligt. Jag har beslutat om körförbud på bilen tills jag bytt. :)

Mvh
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
monza skrev:Tack för svar. Att läsa om vad separerad handbromsback kan ställa till med var inte det minsta roligt att läsa. Jag har beslutat om körförbud på bilen tills jag bytt. :)

Mvh
Du e klok du....precis rätt "tänk". :P
Uppdat: det där var ingen vacker syn. Ett belägg var helt separerad från stommen o övriga tre hade limningen släppt på bägge sidor, allt från ett par cm till över halva belägget. Volvo orginal som suttit i 7 år.
monza skrev:Uppdat: det där var ingen vacker syn. Ett belägg var helt separerad från stommen o övriga tre hade limningen släppt på bägge sidor, allt från ett par cm till över halva belägget. Volvo orginal som suttit i 7 år.
Köp nu inte biltema backar för att slänga dit.
Du får då riva bort det igen och köpa original ( med vetskap om att du bör byta backarna rätt ofta )
Just Biltemas handbromsbackar är det många som blivit besvikna över, även jag.
Mycket annat är dock helt ok på Biltema.

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]

..Jag är inne på spjällhus men v[…]