Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gugge1234
Jag har en M47 i min 745 som har missljud och tänkte byta (fylla) växellådsolja i den då den läcker också så misstänker att oljan börjar ta slut. Jag har läst runt lite och alla skriver olika oljor. Så jag undrar, vilken olja är allra bäst för M47 med missljud? Finns det någon olja som kan få bort ljudet lite också? Hörde att Mobil 1 olja ska vara bra? Stämmer detta och vilken isåfall? Tack!
av gugge1234
940turbomannen skrev:ATF olja är bäst till M47, Sen om det får bort oljud vet jag inte, tappa ut all den gamla oljan och i med ny.
Okej, funkar OKQ8's ATF F olja?
av jesper13
vad är det för missljud? lagerljud? skorrande vid växling?

jag provade ATF i en M47 och märkte ingen skillnad på ljudet, växlingarna kändes lättare/snabbare men det skorrade oftare. Kändes som att synkringarna fick jobba mer än med en tjockare olja. Jag bytte tillbaka till en tjockare ganska snart.
av rd350
Du får aldrig bort missljud i en m47a... Det enda ljud du kan få bort är "drevljud" genom att slå i motorolja, förslagsvis syntet 5-40. Har du lagerljud kvittar det vad man kör på för olja.
av lillfolke
Gugge hur låter det i lådan? Har nått konstigt oljud i bilen och är inne på att det kan va lådan som kräver olja?
Tänkte bara om jag kan lösa mitt problem tack vare dig :)
av gugge1234
lillfolke skrev:Gugge hur låter det i lådan? Har nått konstigt oljud i bilen och är inne på att det kan va lådan som kräver olja?
Tänkte bara om jag kan lösa mitt problem tack vare dig :)
Min knackar, som att det är metall som slår emot varandra.

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]