Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

johan5588 skrev:
NilsO skrev:Hej, vad jag vet har 940 med 8v sugmotor, alltså B230FB och B230FD samma katalysator som 740 -91/92. Och jag tror också tidigare 740 med B230F har det (osäker på B230F med LH 2.2). Turbo och 16v har däremot grövre avgassystem. Lambdasonden måste du behålla, för den är ju speciell för Regina.
tack för svar :D
Det låter rimligt, vilka årsmodeller satt B230FB och FD?

Behövs specialverktyg för att få loss lamdan? var sitter första kontaktstycket som ska lossas (har bara sett att kablarna går fram mot motorn)?
FB fanns 91–92, FD kom 93 men jag är osäker på när den försvann (95, kanske?).

Det finns speciella hylsor för lambdasonder med ett jack för ledningen på sidan, men det går också bra att trä en ringnyckel över ledningen. Jag skulle nog ta ner katalysatorn med sond och ledning, och sedan ge mig på att försöka lossa sonden. De kan sitta hårt, och då underlättar det om man har en bra arbetsställning. Åtminstone på 740 årsmodell 92 sitter kontaktstyckena (2 st) under "staget" mellan högra fjäderbenstornet och torpedväggen i motorrummet; det är nog samma på 91.
Det kanske kallas "konisk fläns"? Vet ej. Däremot går själva "skivan" med tre hål att byta ut om den är dålig eller saknas (finns som ganska finurlig reparationssats i form av tre bitar som pusslas ihop). Sonden kostar väl som en katalysator ungefär.

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]