Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Boezak
Hej!

Min bil vägrar att starta. Startmotorn rusar runt som vanligt men den hoppar bara inte igång.
Inga felkoder i displayen. Diesel finns i tanken.
Någon som har någon egen erfarenhet om vad som kan vara fel? Någon idé?

Eller är det bara att bogsera/bärga iväg den till verkstaden?

Det gäller en V70 2,0 D -08 med manuell låda och 17 000 mil på mätaren.

/Jocke
Användarvisningsbild
av Schyll
Har du haft problem med ryckig gång?
Jag hade problem med en kontakt som gjorde att bilen helt plötsligt dog, en V70 2,4 D 08, o sen var den helt omöjlig att starta. På min sitter den som en förgrening från insuget alldeles ovanför oljestickan. Är en givare som kan läcka olja om den pajar. Kan ju vara värt att kolla iaf.
av Boezak
Tack för ditt svar!

Nej, jag har inte haft problem med ryckig gång. Däremot har den läckt diesel som börjat ryka.
Det åtgärdades på verkstad i somras.
Kan det ha ett samband??

Dessutom är ju 2,0D, som jag fattat det, en fransman. Är det modellspecifikt för 2,4D som du beskrev eller sitter det likadana kontakter i min motor?

Som alla fattat så begriper jag mig inte på motorer, därav en stor sannolikhet för dumma frågor...

/Jocke
av V33nom
Det kan ju ha ett samband med ditt tidigare besök! Men jag kan tipsa dig att kolla dom 2 kabel genomföringarna från huvudstammen som ligger precis under insugningsröret! Det är ett extremt vanligt fel hos 08 bilarna! Dom brukar ha en tendens att skavas sönder :-)
Användarvisningsbild
av Schyll
Hade oxå det problemet med kabelskav som tidigare person nämnde. Dock var det inte det som orsakade felet i min bil men det är definitivt värt att kolla upp. Vet faktiskt inte om det är typiskt för 2,4 orna. Men lyft bort plastkåpan på motorn och kika runt lite. Ibland har man tur och de faktiskt är ett synligt fel. Känn på kontakter men var noga med att inte ha tändningen på, jag brukar helt sonika ta ur nyckeln ur tändlåset och vänta några minuter innan jag börjar lossa kablar o sånt.
Användarvisningsbild
av Schyll
Kablarna sitter under insugsröret. Ungefär 30 cm till vänster om luftburken. Iaf i min bil. Därifrån sen snett upp till vänster sitter den kontakten jag menarBildBild
av V33nom
Enda 2 kablarna i svarta höljen! Dom ligger oftast dikt emot insugsröret! Om du tittar på undersidan då kommer du se dom direkt och då måste du öppna höljet för att garantera dig att dom är hel :-)
av Raymond
Bra tips å sjekke på 2.0D som helt plutselig ikke vil starte. Knakk med noe hardt (skruvmejsel/sten, använd fantasien) på delen av innsuget som er øverst og nærmest fronten på bilen. Sitter et stoppspjäll inni innsuget der som kan hänga upp sig i låst position. Om det har händt släpper det ofta när man knackar på det.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]