Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av boxer350
Hej

Jag är ny här på forumet och behöver er hjälp

vi har en 945 Turbo från -97 som gått ca 29000mil. Den har mestadels gått som "andrabil" det senaste året. Den har en gång tidigare förra året vägrat starta vid första försöket men startade vid andra så jag har väl inte reflekterat mer över det. Men nu när bilen stått ca 1 1/2 månad går den inte att få igång. Kollade att bensin fanns, dock ingen gnista. Jag var till Volvohandlaren och fick rådet att byta lägesgivaren. Sagt och gjort i helgen, men inte då. Tog av fördelarlocket och gjorde rent, ingen gnista. Då mätte jag på tändspolen och upptäckte att det inte finns 12 volt på primärsidan. Hmm, bytte startnyckel uti fall att, ingen skillnad. Provade med en startkabel från -polen direkt till lyftöglan på blocket, ingen skillnad. Kopplade från batteriet en halvtimme för att "nollställa" som en kompis sa.
Vad gör jag nu? kan jag dra en sladd direkt från batteriet till spolen?
Kan tillägga att jag inte har en aning om hur ev. felkoder läses.
av Rådlös
Felkoder och instruktioner finns här på forumet. Sök.
Det fungerar att koppla direkt till tändspolen från batteriet. Du kopplar alltså förbi tändlåset då. Skulle den starta på det viset så ligger felet alltså i tändlåset. Men om låset är dåligt, glappkontakt etc. etc. så kanske det bryter någon annan spänningsmatning också? T.ex styrdatorn eller tändenheten.
Du säger att bensin finns. Kommer det även ur spridarna?
av boxer350
Nja, jag har inte kollat det. Bara att bränsle kommer ur slangen uppe vid spridarna. Primärt är det ju frånvaron av gnista som jag finner är den trolig orsaken till att den inte startar. En av mina arbetskamrater tipsade mig om tändmodulen. Ska tydligen sitta på vänster framskärm nära framlyktan. Kostar inte mycket på skroten sa han men titta efter det nummer som står på den.
av NilsO
Jag förstår det som att det inte finns +12V på tändspolen med tändningen på? Det ger isåfall lite ledtrådar.

På insidan av vänster framskärm (förarsidan) i motorrummet sitter ett svart relä kallat radioavstörningsrelä eller spridarrelä. På sena 940 får tändspolen spänning (alltså +12V till primärsidan) genom detta. Kolla så att det reläet slår till och fungerar – de är kända för att krångla. Även spridarna får +12V genom detta relä, vilket ger ett mätställe till.

Om det inte slår till är nästa relä att kolla bränslereläet inne i bilen.

Tändmodulen sitter så att säga mellan jord och tändspolen, så den kan inte orsaka att det inte finns spänning på primärsidan.
av boxer350
Kollade relät och fann att det går in 12v men inget ut så jag byglade och fick då spänning till tändspolens primär. Så nu har jag gnista. men den startar inte och vid kontroll verkar det som stiften är torra - inget bränsle?. Dock finns bränsle fram till spridarna. Fick en skvätt rakt i ansiktet när jag lossade kopplingen ovanpå insuget. En sak jag glömde var att kolla om relät drog men det ska jag göra ikväll och även se om det finns spänning vid spridarna. Om nu relät inte drar + att det inte verkar komma nåt ur spridarna måste det väl vara nåt bakomliggande.
av NilsO
Om felet låg i radioavstörningsreläet skulle den startat när du byglade där.

När man slår på tändningen ska ju bränslepumpen (sitter i tanken) gå någon sekund. Den styrs av ena halvan av det stora, vita bränslereläet i elcentralen inne i bilen, och när man slår på tändningen hör man en massa reläer slå till – men efter någon sekund ska man också höra reläet till pumpen slå från igen.

Hör man *inte* att det reläet slår från kan man tänka sig att felet ligger där (då antagligen i den andra halvan av reläet, som ger matningsspänning till det mesta i bränslesystemet). (Kolla också säkring 1.)
av boxer350
Nu har jag konstaterat att reläet "spridar-" inte får manöverspänning. Jag lossade även kontakten på en spridare, där finns två stift men ingen spänning där även vid byglat relä. Det hörs dock som du säger en massa klickande här o var som tystnar kort därefter. Säkring nr 1 är hel (det är alla förresten, kollade allihop för säkerhetsskull). Nu börjar jag tro att felet finns i nån "databox" någonstans, och där går nog gränsen för vad jag kan åstadkomma, suck.
av NilsO
"Någon databox" är isåfall styrenheten för bränslesystemet som sitter bakom panelen till höger om passagerarens fötter. Men det är nog inte jättevanligt att den krånglar.

Kolla istället bränslereläet, det vita i elcentralen. Det styrs av ovan nämnda bränslebox och ger matningsspänning till det mesta i bränslesystemet – bland annat manöverspänning till radioavstörningsreläet som du redan kollat. Det är som sagt ett dubbelrelä.
av boxer350
Tog ur dubbelrelät i helgen och pillade isär. Såg inget uppenbart fel så jag testade med ett nätaggregat och allt fungerade. Då satte jag tillbaks det ("naket") och såg då att ena spolen drog - mätte vid spridarrelät och där fanns då 12volt så jag vred om nyckeln och bilen startade på en gång....
Nu undrar jag förstås vad som hänt. Inga ärgade kontakter, relät fungerade uppenbart inte förrän jag tog det och satte tillbaka. Nu kommer jag att kör med öppen elcentral och naket relä en tid så får vi se om felet återkommer.

Tack Nils för ledtrådarna!
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]