Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naits
Hei.
Jeg er ny "norrbagga" her på forumet, og ser at det finnes veldig mye kompetanse her inne - og derfor vil jeg forsøke å stille noen spørsmål!

Jeg vurderer å kjøpe en brukt 2012-mod V60 D5 AWD som er polestartunet til 230hk.
I årsskiftet mellom 2012 og 2013 så ser det ut til at det ble det en endring i girkassene hos Volvo, og jeg lurer derfor på om det er stor forskjell på disse?
Her er to bilder av en V60 D5 AWD, men det er to forskjellige automatgir?
2013-modell V60 D5 AWD:
Bild

2012-modell V60 D5 AWD (polestar)
Bild

Jeg vurderer som sagt å kjøpe 2012-modellen, men blir litt skeptisk når jeg ser at det har kommet en ny girkasse på 2013-modellen.
Er det stor forskjell på disse? Er den ene bedre enn den andre?
Jeg er naturligvis litt skeptisk til å spørre bilforhandler, for de er jo "biased" i forhold til å selge sin egen bil.

Tusen takk for din tid og svar! :-)

-Naits
Användarvisningsbild
av crumpets
Växellådan är den samma. Det är bara växelväljaren som är annorlunda. Eventuellt finns små skillnader i mjukvaran men det är ingen revolution.
av Naits
Ah, okei. Supert! :-)
En annen ting som jeg også lurte på er om det betegnes som sportmodus når man setter automatkassen i "manuell-modus"?
Blir girkassen mer sportslig når man velger M+/-?

Hvordan er girkassen på denne bilen?
Er den god og rask?
Girer den ned unødvendig, ved aksellerasjon?
Hej,

Ja, den växlar sportigare i "S"-läget, växlar ned snabbare och håller växlarna längre.
Det som jag uppskar med denna låda jämfört med tidigare är att den håller kvar
växlarna längre i "D"-läge, alltså inte växlar ned i tid och otid.

Tycker att min -14 inte "slirar" lika mycket på låga växlar som min -11 gjorde.

Trod du kommer att bli mycket nöjd med bilen. Låt oss höra hur det går.
Användarvisningsbild
av AndersAA
Hej.

Jag håller på och kikar på en V60 D4 AWD automat 2014 års modell som de har bra rabatt på just nu hos min handlare.
Den lite kritiska punkten för mig är bränsleförbrukningen. På pappret drar den ju 6,4 blandat. Handlaren säger att det stämmer och att jag borde kunna köra på 6,0 blandat om jag kör lugnt (vilket jag oftast gör - är en sådan där galning som oftast håller hastighetsbegränsningarna :) ). Är dock lite tveksam. I de flesta tester, brukar ju den verkliga förbrukningen ligga högre än de officiella siffrorna.
Någon med V60 AWD som kan säga vad ni ligger på?

Likaså någon som kör husvagn med denna bil och har någon förbrukning där?
av Exquattro
Tvivlar ganska starkt på att du skulle kunna köra den på 6.0 i verklig förbrukning. Jag kör långt, är ensam i bilen, håller hastighetsgränserna hyfsat och kör enligt mallen för ekonomisk körning. Jag nollställde bränsleförbrukningen när jag la på sommardäcken och nu ligger den på 6,3 med 69 km/h i snitt. Då visar dessutom färddatorn ca 0,5 fel så nånstans mellan 6,5 och 7,0 ligger nog den verkliga förbrukningen om man anstränger sig att köra snålt. Sen har jag ju en DE vilket gör 235/45-däck som såklart drar extra bränsle. Jag har inte kört mer än en väldigt kort runda med husvagn men bilen går väldigt bra o stabilt. Dock skulle jag nog vilja sätta några kronor på att den sörplar i sig en hel del tack vare den slirande automaten. Som slutord så skulle jag inte välja bilen om jag bara sökte något bränslesnålt men den har en hel del andra trevligare egenskaper.
Senast redigerad av 3 Exquattro, redigerad totalt 0 gång.
Gjorde Stockholm - Västervik t.o.r nu i veckan på snitt 0,59l/m, så säg 0,64l/m verklig förbrukning. Min uppfattning
nu när jag är inne på min andra V60D5AWD är att de är mkt snåla för att ha 200+hkr, aut och 4-hjulsdrift vid normal
körning.
av Saabturbo95
Jag mäter vi varje tankning mot trip och snittet ligger på 0,75.
har 18" 235 R-design....lyckades en gång få ner den på 0,65 då körde jag gbg-malml-gbg och aldrig över 107km/h.

oftast runt 0,7 när jag kör mycket landsväg och relativt lugnt

törstiga bilar tycker jag

Hej. Behöver lite hjäp. Gäller en S[…]

Jag håller på att försöka in[…]

Dina frågor kan du också pröva at[…]

Något liiiitet läkage på brä[…]