Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davva
Hej,
Jag funderar på att köpa en V70 T5 (-04) automat. Den är i gott skick, har gått dryga 9000 mil, Sport edition med skinnklädsel. 3 ägare totalt. Den har två saker som behöver åtgärdas; styrlederna fram gnisslar, torkaren bak funkar inte. Det kommer totalt att kosta ca 5000 kr att få åtgärdat. I övrigt är alla papper på plats, med besiktningar och service-kvitton. 78 000 säljs den för.

Själv vill jag ha en bil med lite körglädje, men för frun och 10-månaders dottern är säkerhet nr 1. Med en budget på ca 80 000kr känns denna vagn som en bra kombo där hon får säkerhet och jag lite glädje. Jag har provkört den och visst, den är skön att köra. Kanske inte så bra drag som jag hade förväntat mig av 250hk, men ändå helt ok =).

Detta är mitt första egna bilköp och jag känner mig såklart osäker på "vad som gäller". Tycker ni dealen låter bra? Är det något jag måste vara vaksam på med denna kärra?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Låter som en bra deal. Bilmodell väljer man med hjärtat sen ska man bara hitta ett exemplar som klarar ens krav och det verkar du ju ha gjort. Om du vill så provkör en 170hk och känn på skillnaden. Jämför försäkring, service med exempelvis en V70 170hk med och se vad du tycker. För mig är skillnaden i försäkring ca 2700 kr/år för mig mellan de bilarna, service minns jag inte om det är någon skillnad eller ej. Låt nu inte det förstöra det roliga om det är värt det..

Annars kolla efter höga tickande i motorn, ryker det från ljuddämparen där bak svart, blått, vitt eller inte alls, växlar lådan som den skall, ja listan kan göras lång. Se här som exempel: http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... hecklista/
Även här finns vettiga tips: http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsu ... agnad-bil/

PS: Välkommen hit! :D
av Enwac
Ifs T5 med 9000 mil men nästan 80k för en -04 med endel små defekter !
Spontant tycker jag det låter lite dyrt för en -04 eller ligger dom så mycket högre än en 2,5t -04 som jag har ??
av Davva
Vad ligger din 2,5T på då? Efter lite förhandling slutade vi på 72000 kr. Jag gillar bilen, bara att hoppas att den håller ett bra tag nu :)

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]

..Jag är inne på spjällhus men v[…]