Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hovig
Jag har en V70 2,0F från 2008 där den låter när man styr, speciellt när den är kall.
Verkstaden säger att det är felkonstruerad styrväxel från fabrik som släpper in fukt och då börjar den låta. Byte av styrväxel rekommenderas.
Jag undrar om Volvo ändrade denna felkonstruktion på sernare modeller. Skulle man kunna köpa en begagnad stryväxel från en bil från 2013 till exempel?
Hur jobbigt är bytet? Måste man släppa ner hela framvagnsbryggan?
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
En fråga bara. Om Volvo erkänner och sägar att styrväxeln är fel från fabrik. Så lär dom väl stå för allt?
av Hovig
Tyvärr inte. Bilen är för gammal och har gått 11500mil. Dem hävdar "normal slitage". Samtidigt, läser man lite i denna forum så ser man under garanti tid byttes några styrväxlar på Volvos bekostnad.
Min bils tidigare ägare var inte så noga antagligen.
Användarvisningsbild
av Guru
Hovig skrev:Jag har en V70 2,0F från 2008 där den låter när man styr, speciellt när den är kall.
Verkstaden säger att det är felkonstruerad styrväxel från fabrik som släpper in fukt och då börjar den låta. Byte av styrväxel rekommenderas.
Ska man vara riktigt korrekt är inte styrväxeln felkontruerad, det är subframen som har olycklig utformning i kombination med tokigt placerad dränering av plenumdiket. Men det stämmer att styrväxeln kan råka illa ut under väldigt speciella förhållanden.
Hovig skrev:Jag undrar om Volvo ändrade denna felkonstruktion på sernare modeller.
Både ja och nej. Grundproblemet finns kvar men styrväxeln är uppdaterad på en rad punkter för att hantera situationen.
Hovig skrev:Skulle man kunna köpa en begagnad stryväxel från en bil från 2013 till exempel?.
Nej. Din MY08 har remdriven hydraulpump och MY13 har elmotordriven hydraulpump. Trycket är ungefär samma men flödet (l/min) i din remdrivna är MYCKET högre så tuningen är olika i styrväxeln. Men visst går det rent mekaniskt men styrkänslan skulle bli minst sagt spännande.
av Desmodue
Giggs skrev:Hur ska dom ha det? Felkonstruerad eller normalt slitage? Jag fick min styrväxel utbytt i våras, ~8500 mil, MY10, alltså ingen nybilsgaranti kvar.
Har dom satt garanti på styrväxeln upp till 10000 mil kanske?
Min hade gått drygt 17 000 mil när jag fick min utbytt på goodwill.
av Hovig
Tack alla för er input.
Jag känner att mekanikern kanske inte vill dra i detta då med tanke på hans resonemang(?).
Vem kan ja själv kontakta på Volvo för att gå vidare? Finns det någon kontakt person hos Volvo för sådana ärenden eller ska jag gå till nästa verkstad?
av Desmodue
Hovig skrev:Tack alla för er input.
Jag känner att mekanikern kanske inte vill dra i detta då med tanke på hans resonemang(?).
Vem kan ja själv kontakta på Volvo för att gå vidare? Finns det någon kontakt person hos Volvo för sådana ärenden eller ska jag gå till nästa verkstad?
Var bor/jobbar du?
Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr