Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För min egen snusförnuftiga del är en DRIVe/D3 R-Design löjligare än t ex en 175 hk 2,4D XC60 FWD... men vad spelar det för roll egentligen - det viktiga är ju att man trivs. Om man älskar R-Design och aldrig kör snabbare än 125 så varför inte...:)/PH
av PFA
Håller med. Jag har på något outgrundligt sätt nu i mitt inre accepterat att FWD är okej på en XC60. Man får inse att det är lyxproblem man brottas med och att man är en fjant. Jag vill fortfarande väldigt gärna sprätta med alla fyra, men möjligheten att "få" den nya motorn, som dessutom fått makalöst bra kritik i media, överväger utan tvekan.

Det jag oroar mig mest över just nu är prisläge och leveranstid. Bah!
Även jag har börjat fundera lite i banorna med fwd till nästa köp, trots att jag under min Audi-tid svor på att det aldrig skulle hända. Dock på den "gamla" tiden så var quattron ganska mycket bättre att köra i alla väder än den enbart framhjulsdrivna pga konstant awd, skillnaden mellan Volvobilarna är inte densamma. Men, under alla omständigheter så öppnar sig så många fler valmöjligheter om man väljer bort awd´n och det kan ju också vara värt något. Men när man väl sitter där och ska välja så är man väl fast igen. :)
Jag åker framhjulsdrivet eftersom jag köpte en bil som redan fanns och inte fick välja spec. Det var det enda den saknade av alla tillval jag ville ha. Saknar det varje gång trafikljuset blir grönt på vinterhalvåret.

Men om man faktiskt beställer en ny Volvo oavsett modell så tycker jag det är närapå skamligt att inte välja till AWD med tanke på de kaffepengar som Haldex 5 numera. Fälgar och metallic kan man nog kosta på sig, men inte drivning på alla hjul.
av PFA
Perc skrev:Jag åker framhjulsdrivet eftersom jag köpte en bil som redan fanns och inte fick välja spec. Det var det enda den saknade av alla tillval jag ville ha. Saknar det varje gång trafikljuset blir grönt på vinterhalvåret.

Men om man faktiskt beställer en ny Volvo oavsett modell så tycker jag det är närapå skamligt att inte välja till AWD med tanke på de kaffepengar som Haldex 5 numera. Fälgar och metallic kan man nog kosta på sig, men inte drivning på alla hjul.
Det var ju det där med nya motorn då. Jag har nog svårt att köpa en ny XC60 utan den nya motorn, som då bara kommer att finnas i kombination med FWD till att börja med. Trist, men sant.
Perc, jag tycker inte riktigt det är kaffepengar om du jämför en V60D4Automat och V60D4AWD. Det skiljer över 20tusen!(ja,jag vet att det är olika motorer) Jag kollade även XC60 och det är också ett pålägg på 24000! Vw lägger på 6-7000, det är det ju värt. Frågan är väl hur och varför detta budgetsystem ska vara så dyrt i sitt hemland?? Är VW en så mycket större kund med så mycket bättre priser än Volvo?
Har man möjlighet så ska man välja AWD tycker jag. Det är ju ett säkerhetssystem som kan rädda liv. Minns för 10-15 år sedan när krockkudde på passagerarsidan var tillval för 4000:- och antisladd kostade 6000:- extra. Nu är det standard.

Själv har jag aldrig haft nytta av varesig säkerhetsbälte eller krockkuddar men awd´n utnyttjar man ju hela vintern. Visst, det finns många här som är världens bästa förare och fixar allt med FWD men i verkligheten är det inte så. Och tänk när frugan är ute och kör ungarna....
Merkostnaden i förbrukning känns ganska marginell med tanke på vad totalkostnaden för att ha en bil är.

Bryr man sig inte om bränsleförbrukninge[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]