Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Idag blev det problem igen med bilen...
Åkt ca 10mil tot idag med pausar då och då och inga problem när man startat igen och åkt vidare...
Till sista anhalten, stannade vid en butik och startade sedan bilen igen och då ryckte den som en tok igen som den gjorde när jag starta denna tråden.

Jag misstänker att det har något med starten att göra att spjället hamnar i något fel läge. För jag har aldrig märkt av att problemet uppstår när jag åker med bilen.
Utan man märker av det direkt när man startat och ska åka iväg om problemet finns där...

Kollade felkoderna igen när jag kom hem.

DDM 0049 - Kommer alltid tillbaka. Vet inte vad som är fel pekar mot drivedoor modul.
ECM 9160 - Gasspjäll
ECM 91A7 - Ny felkod på gasspjäll som jag aldrig fått upp innan.

Gissar på att spjället blivit så slitet nu och att det äntligen börjar sätta felkoder.
Dock förstår jag inte hur det bara kan bli ibland. Imorgon vet jag att bilen kommer gå som vanligt igen när jag startar den.

En annan konstig grej är ju att jag får inte upp några felmedelanden som alla andra verkar få fram i färddatorn.
Och det är ju inga småryck vi pratar om. Man far fram och tillbaka med huvudet när det sätter igång.

Tur att det är ett spjäll på väg med posten. Hoppas bara att det är det som är felet och det borde det ju vara med tanke på felkoderna.
Har bytt spjällhuset nu på bilen och den starta och gick bra på tomgång och det gick bra att köra med bilen.
Tomgången låg stabilt och jag fick inte upp några felmedelanden i displayen.

MEN det är alltid ett MEN.

MEN telefonen i bilen fungerar inte efter att jag bytte spjällhuset, den är helt död.
Jag får upp följande felkod som jag vet att inte fanns innan.

CEM-1A58

Lista fel för: ECU CEM med kod 1A58
CEM-1A58 Kommunikation med PHM-styrenhet
CEM-1A58 Kommunikation med PHM-styrenhet. Signal saknas

List of errors for: ECU CEM with code 1A58
CEM-1A58 Communication with the carphone module (PHM). Signal missing
CEM-1A58 Communication with the phone module (PHM). Signal missing

Är det så att det ska finnas nån funktion i spjället som är ihopkopplad med telefonen som gör att telefonen justerar ljudnivå i bilen beroende på hur man kör ?

Har nog aldrig använt telefonen även fast jag har simkort i den och det har funkat att använda den.
Är väl mest felkoden jag stör mig på att den ligger i systemet hela tiden...

3695 kr fick jag ge för ett nytt spjäll och då ingick frakten för spjället som kom och det jag ska skicka tillbaka.
Följde även med en packning till spjällhuset.
Och några godisbitar.
Blev sjukt lycklig över att bilen starta och gick bra.
Sparat bra många tusenlappar.
Men sen är det ju inget som säger att det funkar en längre tid det får tiden utvisa.

Vad kostar ett spjällhus byte på Volvo ?
Bilen går bra än har märkt av lite små ryckningar ibland men kom på att det är nog ACn som slår till.
Har inte märkt av några konstigheter alls sen jag bytte, så skönt att slippa dem där jätte rycken.

Men har upptäckt att spjällhuset sättet en felkod ibland men man märker ingen skillnad på bilen.

ECM 91B7 - felaktig signal gasspjäll

Tydligen går det inte att få tag på Atech2 då det tydligen har hänt någon trafikolycka hos dem, står det på deras sida.
Tänkte höra med dem om vad man ska göra åt detta eller om dem har någon idé om varför denna felkod ploppar upp ibland.

Bilen går iallafall bra.
jaob skrev: MEN telefonen i bilen fungerar inte efter att jag bytte spjällhuset, den är helt död.
Jag får upp följande felkod som jag vet att inte fanns innan.
Wunderbar, helt otroligt.....är det inte det ena så nog satan är det det andra..eller tredje.
*Edit*
Nu har Atech2 skickat ett nytt spjällhus till mig men det blev ingen skillnad.
Bilen går riktigt dåligt fortfarande.
Är som det har något med att göra när man startar bilen. För går den dåligt så kan det räcka med att stänga av bilen en liten stund för att starta den igen så går den klockrent....

Men den går dåligt varje dag iallafall till och från.

Jag misstänker att det fortfarande är något med spjällhuset att det hamnar i fel position eller liknande på något sätt ?
För den ända felkoden som jag får även på det nya spjället är ECM-91B7.

Telefonen fungerar fortfarande inte efter bytet så den har väl pajat.

Har bokat tid på Volvo nu så dem ska kolla på bilen nästa vecka och se om dem kan hitta något.
Senast redigerad av 1 jaob, redigerad totalt 0 gånger.
Följer tråden med stort intresse, hoppas att det löser sig för dig = )
tänk på att spjället är styrt av din gaspedal så gaspedalen kan ge diverse skumma fenomen också!

min bil funkade inte farthållaren på ibland å den gick lite skumt ibland å bra ibland..

Lämnade in för felsökning och dom konstaterade spjäll å bytte programvara, samma fel.

sen Kollade jag fler felkoder å rengjorde kopplingpedalsgivaren samt ööppnade upp gaspedalen å rengjorde ledningsbanorna i båda 2.
fungerade klockrent efter de!
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]