Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Så här ska det inte riktigt se ut väl?

Bild

Hur mycket behöver man demontera för att byta ringen själv och hur besvärligt är det?
Vad tar en verkstad för motsvarande byte?
Haynes säger inte så mycket mer än att det kräver specialverktyg och bör överlåtas till verkstad.

(Startade en ny tråd eftersom den gamla glidit ifrån ursprungsämnet.)
av nissesvolvo
Det är inte speciellt svårt, åtminstone om man har lite mekvana.
Jag lossar bulten till drivaxeln samt dom två bultarna som sitter upp mot stötdämparen/fjädern.
Då kan man vika ut navet tillräckligt för att få bort drivaxeln.
Tänk bara på att vara försiktig så inte den inre knuten glider isär.
Bort med gamla ABS ringen, gör rent. Man kan värma på den nya ringen så blir det lättare att få på den (så gör jag iaf). Använder inget lim eller liknande och har inhandlat ringar på Biltema.
Tror dom kostade 69:- styck. Tar i runda slängar ca 20 min att byta. På Bilia eller liknande tog dom, när jag kollade, ca 1500:- sidan. Det är väl säkert dyrare idag.
Original ring kostar ca 500:-.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Är det inte väldigt lätt att lyckas dra isär inre knuten?
Och ett helvete att pussla ihop den sedan.
Finns det nåt bra sätt att hålla ihop knuten under tiden? För att vara på den säkra sidan.
av nissesvolvo
Man får vara försiktig. Jag tog ett rep och band fast i änden på drivknuten och upp igenom bakom, lite allt möjligt så den blev ganska så orörlig.
Vill man vara på säkra sidan så tar man loss komplett drivaxel och sätter upp i tex ett skruvstäd.
Användarvisningsbild
av Vojje
:lol: :lol: :lol:

man ska behöva vara ordentligt oförsiktig (läs klantig) om man ska lyckas dra isär drivknutarna.
det är ju inte ens ngt man reflekterar över.
av Storfot
Ok, det låter ju inte alltför besvärligt. Finns det marginal att knacka in drivaxeln några mm innan man släpper på dom andra två bultarna? (Om den sitter hårt så bör det ju gå lite lättare att få den att släppa medan resten sitter fast.)

Några Biltema-ringar ser jag inte till, verkar bara finnas till "gamla" V70.
av Johnnie
Vad tror ni om biltemas kransar?
Rostar dom sönder fortare?
Är det värt att köpa kransar som är mer än 5 gånger dyrare?
Användarvisningsbild
av Vojje
Rostar? De är väl i alu.
Däremot spricker de väl tämligen omedelbart och passar allmänt illa.
Tydligen måste man värma på dem när de istället ska limmas.
av momentos
nissesvolvo skrev:Det är inte speciellt svårt, åtminstone om man har lite mekvana.
Jag lossar bulten till drivaxeln samt dom två bultarna som sitter upp mot stötdämparen/fjädern.
Då kan man vika ut navet tillräckligt för att få bort drivaxeln.
Tänk bara på att vara försiktig så inte den inre knuten glider isär.
Bort med gamla ABS ringen, gör rent. Man kan värma på den nya ringen så blir det lättare att få på den (så gör jag iaf). Använder inget lim eller liknande och har inhandlat ringar på Biltema.
Tror dom kostade 69:- styck. Tar i runda slängar ca 20 min att byta. På Bilia eller liknande tog dom, när jag kollade, ca 1500:- sidan. Det är väl säkert dyrare idag.
Original ring kostar ca 500:-.

Säker på en original kostar 500kr? sist jag monterade en tog vi i alla fall knappt 200kr låg även under mekonomen men kan ju skillja något mellan återförsäljare. Man bör limma dom för bästa resultat metallim är och föredra. varit med om "nya" biltema tandhjul som släppt men kan bero på felaktig montering också.

Man får vara duktigt våldsam om man drar ut drivknuten men allt går ju om man vill :)
av Johnnie
Vojje skrev:Rostar? De är väl i alu.
Däremot spricker de väl tämligen omedelbart och passar allmänt illa.
Tydligen måste man värma på dem när de istället ska limmas.

Mina ser precis ut som på bilden, rostiga och jävliga, så det är inte aluminium.
Dom nya kanske är tillverkade i aluminium för att hålla längre? :???:

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]

..Jag är inne på spjällhus men v[…]