Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, var på servis (5000 Mil) Hos Bilia och fick veta att det är flera fel på bilen.
En Volvotekniker gissade på att det kommer kosta 15-25 tusen att laga allt (om dom gör det).

Ni som har koll på Volvo och verkstäder, är det rimligt?

Info om bil och skador:

Bil: Volvo S40, (2000) 2.0t, Miltal i skrivande stund 4900

Skador: Citerar Serviceprotokollet
Klossar fram bör bytas inom 500 mil
Klossar bak är slut (JÄRN MOT JÄRN)
Bromslangar fram börjar bli torrspruckna
Fjäder VÄ bak av
Aggregat rem något torrsprucken
Jag saknar själv kunskap i ämnet bilar och är enbart intresserad av att kunna pendla med den trots mitt Nick.
15-25 lök, kan alltså hamna var som då. Kolla hos andra verkstäder vad de tar.
Micce1980 skrev:15-25 lök, kan alltså hamna var som då. Kolla hos andra verkstäder vad de tar.
Enligt min åsikt så är inte bilen värd mer än 25.000 så att ens betala 15.000 för att laga den känns ovärt.

Visst är Bilia (Volvos egna) generellt sätt dyra?
Vad kan det kosta om man skulle gå till en "vanlig" verkstad?
Låt mig uppskatta repkostnaden på en mindre verkstad.

Klossar fram bör bytas inom 500 mil 1000kr
Klossar bak är slut (JÄRN MOT JÄRN) 1000kr
Bromslangar fram börjar bli torrspruckna 1500kr
Fjäder VÄ bak av 3000kr för byte av båda
Aggregat rem något torrsprucken 1000kr

Det blir inga 15 papp med en sund/normal prissättning. Det kan ju dock tillkomma bromsskivor och eller något OK om det gått så långt att de är dåliga.

/Martin
MartinS skrev:Låt mig uppskatta repkostnaden på en mindre verkstad.

Klossar fram bör bytas inom 500 mil 1000kr
Klossar bak är slut (JÄRN MOT JÄRN) 1000kr
Bromslangar fram börjar bli torrspruckna 1500kr
Fjäder VÄ bak av 3000kr för byte av båda
Aggregat rem något torrsprucken 1000kr

Det blir inga 15 papp med en sund/normal prissättning. Det kan ju dock tillkomma bromsskivor och eller något OK om det gått så långt att de är dåliga.

/Martin
Tack det låter ju betydligt mycket roligare, då skulle jag ha råd att ha kvar bilen.

Finns det någon forumdel där vi rekommenderar verkstäder? :)
Alla delar kan du få för 1400 på biltema, du får du 2 fjädrar bak också och ny bromsvätska. Synd att du inte är så kunnig på bilar för allt det är väldigt lätt att fixa själv, även för en lekman.

Tur att man inte varit på en verkstad på år och dagar, enda gången jag besöker en verkstad är hos en polack som gör svetsjobb åt mig, tog 500 för att svetsa hela underredet på en bil.

Har du tillgång och plats att meka så investera i en haynes och försök själv. Samtidigt förstår jag ju att bilverkstaden är tvungen att ta ut sådana summor, bara entrén ser ju ut att kosta multum.
rudarmy skrev:Köp nya klossar bak, begagnade kompletta bak stötdämpare
Resten är ju inget " måste " just" nu..
Kolla med någon snäll granne som kan göra bytet mot ett flak öl..
Bor i hyreslägenhet i Stockholm saknar både snälla grannar och plats att mecka på.
julisgranis skrev:Alla delar kan du få för 1400 på biltema, du får du 2 fjädrar bak också och ny bromsvätska. Synd att du inte är så kunnig på bilar för allt det är väldigt lätt att fixa själv, även för en lekman.

Tur att man inte varit på en verkstad på år och dagar, enda gången jag besöker en verkstad är hos en polack som gör svetsjobb åt mig, tog 500 för att svetsa hela underredet på en bil.

Har du tillgång och plats att meka så investera i en haynes och försök själv. Samtidigt förstår jag ju att bilverkstaden är tvungen att ta ut sådana summor, bara entrén ser ju ut att kosta multum.
Skojar du med mig m priserna? Är biltema så mycket billigare än mekonomen?
Där kostar bara bromsarna bak ca 1400 i inköp.
Känner du någon som är kunnig eller vet du någon verkstad som är billig? :mrgreen:
akcol skrev:Verkar dyrt på Volvoverkstaden, har bilen bara gått 4900 mil?
Bilen ägdes tidigare av en herre på riksbanken han köpte den ny 99 med tanken att det kan vara bra att ha bil, sen dess har den stått i ett varmgarage i 12 år och blivit körd ca 4200 mil, sen köpte jag den i vintras och har kört ytterligare 700 mil.
om nu bilen BARA gått 4900 e den LÄTT värd att fixa!! Sen kan volvo fara åt **** med sina priser...
När det byttes koppling för mig förut skulle de ha 7k för kopplingen å 7 för arbetet. Åkte iväg typ 2km till en lokal verkstad å där fick jag allt + arbete för 6k. Volvo e nog det sista stället jag skulle gå till.
köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]