- tis 10 sep 2013, 12:50
#786377
dags att återgå till Insignia 

life is like a bitch, the bitches are alive!!!
Moderator: Moderatorer
Vojje skrev:lugn, bara lugn. Självklart har Insignia temp.mätare i sitt 8" stora infocenter :Där det fler gadgets som felas på Volvo? Finns där t.ex. en bränslemätare så att man vet om det ens är lönt att starta dieselvärmaren.
VolvoB20 skrev:Regenerering av filtret kräver väl en varm motor?
StringerBell skrev:Om vi räknar bort vevhusventilationen har vi fortfarande partikelfiltret och kupévärmen kvar.Japp, kupevärmen är ju självklart och det är ju en komfortfunktion.
Det vore intressant att veta är om motorn genererar mera partiklar om den inte är 100% varm. Det borde ju vara så, och i så fall är det skadligt för filtret eller klaras det genom den vanliga regenereringen ?
Momentum skrev:Undrar varför just 1000 mil är en magiskt bra gräns för oljenbyten enligt de troende
Det borde bli dubbelt så bra genom att byta vid 500 mil, eller varför inte vid 250 mil?
Är det inte så att både oljors egenskaper, tekniska lösningar och körmönster har en väldigt stor betydelse för utfallet
Om man kör bara en massa kortkörning så är det inte troligt att man hinner upp till 3000 mil utan faller på 1 års regeln
Men kör man mycket, alltså då långt, så kommer man en bit på vägen, och kommer upp i 3000 mil, men då har bilen körts upprepade gånger så att det blivit genomvarm
Eller?
Problemet var att tätningen på slangv&a[…]