Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomas J
Hur är den kopplad? min databox är paj. köpte en beg som volvo koppla in, dom raderade felkoder och ladda ny mjukvara men bilen startade inte.
efter att mecken ringt lite samtal till nån support så sa dom att det inte gick att köpa beg. den måste tömmas på innehållet i orginalbilen först. men det finns väl ingen skrot som har volvos dataprogram?? Måste man köpa boxen på Volvo den kostar 9500kr klar i bilen. Mvh Thomas :cry:
av Frigge
Thomas J skrev:Hur är den kopplad? min databox är paj. köpte en beg som volvo koppla in, dom raderade felkoder och ladda ny mjukvara men bilen startade inte.
efter att mecken ringt lite samtal till nån support så sa dom att det inte gick att köpa beg. den måste tömmas på innehållet i orginalbilen först. men det finns väl ingen skrot som har volvos dataprogram?? Måste man köpa boxen på Volvo den kostar 9500kr klar i bilen. Mvh Thomas :cry:
Om man inte har gamla bilen närvarande för att kunna radera koderna går det INTE. Det är ny som gäller.
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
Thomas J skrev:Hur är den kopplad? min databox är paj. köpte en beg som volvo koppla in, dom raderade felkoder och ladda ny mjukvara men bilen startade inte.
Om man inte har gamla bilen närvarande för att kunna radera koderna går det INTE. Det är ny som gäller.
Ja det är som frigge säger o jag har inte hörtalas om nått annat sätt heller, o vet inte om jag skule vilja stoppa in något annat i min bil heler.

vad har hänt? du är säker på att din ECM är trasig?
av Thomas J
Japp jag är säker att den är trasig. Volvo har felsökt och bytt box med en annan bil och lampan och felmed försvann. Det är ett jordfel i boxen till bromslägesgivaren och givaren i bakspegeln på förarsidan. Dom använder samma jordstift i databoxen. tänkte eftersom det är något med jord kanske det går att laga så man slipper lägga 9500 spänn på boxbyte.
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
Thomas J skrev:Japp jag är säker att den är trasig. Volvo har felsökt och bytt box med en annan bil och lampan och felmed försvann. Det är ett jordfel i boxen till bromslägesgivaren och givaren i bakspegeln på förarsidan. Dom använder samma jordstift i databoxen. tänkte eftersom det är något med jord kanske det går att laga så man slipper lägga 9500 spänn på boxbyte.
Mvh Thomas
vist går det att laga, men vad kostar det & hur länge håller det.
desutom finns alltid riskan att du får betala 5000:- för lagningen o sen hjälpte det inte
av Thomas J
Ja det klart. får nog bli en box från volvo ändå. jag har sett att det finns bilskrotar som säljer begboxar men dom går ju inte att använda?? Mvh Thomas
av Hellrider
Thomas J skrev:Ja det klart. får nog bli en box från volvo ändå. jag har sett att det finns bilskrotar som säljer begboxar men dom går ju inte att använda?? Mvh Thomas
Kan finnas att jönköping har tömda boxar,ring och hör med dom,annars är det kört!

Men du sa att verkstadskillen laddade den beggade boxen,verkar skumt,han kan ju inte fått en fullständig nerladdning då,isåfall var ju den boxen tömd men nåt annat fel,försöker man ladda en redan laddad box så går den laddar den som vanligt men blir misslyckad,kolla det!
av Thomas J
Meken raderade felkoderna och laddade den beg boxen med ny mjukvara. när man vred på nyckeln så hoppa startspärren in. han ringde till skroten där jag köpte boxen ,och dom hade ingen aning att boxen måste tömmas först. så den skickade jag tillbaka.
av Hellrider
Thomas J skrev:Meken raderade felkoderna och laddade den beg boxen med ny mjukvara. när man vred på nyckeln så hoppa startspärren in. han ringde till skroten där jag köpte boxen ,och dom hade ingen aning att boxen måste tömmas först. så den skickade jag tillbaka.
oki,men då fick han inte ner "hela progmvaran utan fick en misslyckad bekräftelse,vilken skrot var det?

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]