- tis 10 sep 2013, 12:06
#786369
Saab var ett av många märken som drabbades av oilsludge. Skälen var fler, men den vanligaste anledningen var förlängda serviceintervall. Upp till 3000 mil, trodde folk att de kunde köra utan byte av olja och filter, oavsett körcykel. Detta vansinne börjar dessbättre försvinna. Att byta olja och filter 1 ggn/år eller vid ca 1000 mil, är inte att betrakta som "ideliga oljebyten", utan ett sätt att sköta sin bil på ett seriöst sätt. Betydligt viktigare än att göra s.k. mjukvaruuppdateringar.
Att problemen började uppstå hos bensinarna, berodde på detta och att det i princip inte var någon som körde diesel, utom i yrkestrafik. Med de moderna snåldieslarna, dessutom utrustade med partikelfilter, så blev dieselbilen ett alternativ även för privatpersoner. Problemen som har börjat uppstå, beror på att många köpt diesel utan att tänka på användningsområdet. En diesel ska definitivt inte användas för kortdistanskörning mer än undantagsvis. Vi kommer att få se mängder med motorskador och svindyra reparationer, utöver partikelfiltret, nu när dessa bilar funnits i trafik några år.
Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en bensindriven bil igen, men det beror på att mina bilar regelbundet blir varmkörda och att jag undviker kortare körningar med tillhörande ständiga kallstarter.
Om jag däremot hade haft ett annat körmönster, med mestadels korta körningar, stadstrafik och många kallstarter, så är en modern bensinbil ett avsevärt bättre val. Alltså, ditt körmönster måste avgöra vilken motortyp du ska välja och detta handlar inte ett dugg om några konstruktionsfel, det handlar om olika egenskaper för olika användningsområden.
En arbtskamrat har en väldigt nedsliten SAAB 9-5 från 1999, alltså ca 5 år innan man byggt om vevhusventilationen för 8:e gången. Den bilen har nu rullat närmare 45.000 mil och motorn går fortfarande utmärkt. Anledningen är att bilen har regelbundet årligen fått olje och filterbyte gjort vid senast 1000 mil. Första ägare var hans pappa, som regelmässigt bytte olja/filter och hans son (min arbetskamrat), som nu kört bilen i ca 5 år gör likadant. Detta är motorer som håller bra, om man från början skött dom som en motor ska skötas. Observera, att bilen aldrig någonsin har lämnats till en auktoriserad märkesverkstad - och det är väl antagligen det som gjort att den fortfarande är maskunellt i utmärkt skick.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.