Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tyckte innan jag köpte min XC60 att SUV'ar skall vara fyrhjulsdrivna, men jag kan numer förstå att folk köper dom som FWD, de har många andra fördelar vilka inte nödvändigtvis kräver att det skall vara fyrhjulsdrivna.

Däremot skulle inte JAG köpa en SUV utan AWD då jag uppskattar fyrhjulsdriften enormt mycket, men det beror ju mycket på körstil och körmönster, och det är ju som alla vet HELT individuellt.

Min slutsats blir då, vill du ha AWD köper du det oavsett bilmodell. Vill du ha FWD köper du det. Bilmodellen har ingenting med drivningen att göra, egentligen.

/Martin

PS. Fördelen för oss som köper bil privat är att man inte har några utsläpps eller BB-gränser att hålla oss inom, också slipper man ligga sömnlös så ofta, för det är för dyrt att byta bil :)
Jag har en XC60 FWD och jag är nöjd. Bor i Skellefteå så det är rejäla vintrar men XC60in tar sig fram VÄLDIGT mycket bättre än V70in (också FWD) som vi har tack vare att den är högre och har större hjul.

När vi köpte denna begagnad så var priset väldigt rätt och vi har inte ångrat oss en sekund. Det som gjorde att vi köpte en FWD var dels priset på just denna bil och sedan förbrukningen. Jag var och kollade på några AWD och det som slog mig var att mätaren i färddatorn stod på 1,1-1,3 på dem. Jag vet inte vad en AWD skulle dra på den körningen vi har men FWDn drar i alla fall 0,6-0,7 vilket jag tycker är bra.

När vi ska byta om ett par år kanske vi köper en AWD då nya motorer innebär att de blir allt snålare, och i så fall är vi också fast i AWD träsket så om du frågar mig då kanske jag kommer att brinna för AWD :P

Enda nackdelen som jag ser med vår FWD är att framdäcken slits ganska mycket snabbare än bakdäcken då den sliter lite i ratten när man sular på för fulla muggar. Men å andra sidan så är jag så pass infantil att jag tycker det är lite ball när det tjuter från däcken när jag drar iväg i en korsning så det får jag väl bjuda på :-)-)

Förresten så långkörde vi en del i sommar och (på mätaren) var vi nere och nosade på 0,5 liter/mil. Volvo som för inte länge sedan byggde de törstigaste bilarna bygger nu de snålaste. Jag slutar aldrig att förvånas när man läser biltidningarnas testrapporter och de rapporterar om den verkliga förbrukningarna på små och mellanstora bilar. Sett i det perspektivet är Volvon riktigt snål trots att den är tuuuung.
Visst är det en plåga :)

Jag räknar med ett VEA'n blir att räkna med, allt annat skulle slå knäna av Volvo, så jag hoppas verkligen att en 2-liters diesel-VEA matchar en 2-litersdiesel BMW...likaså automaten. Kan bli hur spännande som helst!

Är det verkligen bekräftat att bensinarna kommer först? Då blir kanske inte vi tjänstebilsrävar särskilt glada...åtminstone inte jag som hade tänkt konvertera från FT till diesel
:)
trasker,

Tjuter från däcken...vad har du stoppat i tanken? :)

Du har nästan fått mig att tycka att FWD på en XC60 faktiskt kan vara okej. Märklig känsla. Tyvärr lär vi nog få vänta ett tag på VEA/AWD.

Tack för alla konstruktiva, seriösa och mindre seriösa kommentarer. Fortsätt gärna!

Vecka 40 kommer det sannolikt att avgöras för mig vilken kärra lotten faller på då återförsäljarna enligt uppgift ska få informationen om VEA-modellerna, priser etc från Volvo.
MartinS skrev:Jag tyckte innan jag köpte min XC60 att SUV'ar skall vara fyrhjulsdrivna, men jag kan numer förstå att folk köper dom som FWD, de har många andra fördelar vilka inte nödvändigtvis kräver att det skall vara fyrhjulsdrivna.

Däremot skulle inte JAG köpa en SUV utan AWD då jag uppskattar fyrhjulsdriften enormt mycket, men det beror ju mycket på körstil och körmönster, och det är ju som alla vet HELT individuellt.

Min slutsats blir då, vill du ha AWD köper du det oavsett bilmodell. Vill du ha FWD köper du det. Bilmodellen har ingenting med drivningen att göra, egentligen.

/Martin

PS. Fördelen för oss som köper bil privat är att man inte har några utsläpps eller BB-gränser att hålla oss inom, också slipper man ligga sömnlös så ofta, för det är för dyrt att byta bil :)
...och att vi byter bil när vi vill. Köper vilken utrustning vi vill. Vilka däck vi vill. Och kör hur vi vill (inga Leaseplan eller stripes inblandade...):)/PH
Verkar ju vara vanligt här att tycka det är löjligt att ha en FWD om man har en XC60 el XC70. Men varför inte? Känns ju lite som att om man har fyllt 25 kan man faktiskt köpa en SUV utan AWD utan att skämmas... det är ju inte löjligare än att ha en V70 med 109 eller 115 hk eller R-design på en D3 eller T4 som inte är snabb (om nu kriteriet är att bilen måste gå som den ser ut att gå).

Faktum är att alla SUV:ar, nästan, kommer allt mer med FWD/RWD. Hittills inte de stora, dyra SUV:arna men det håller också på att ändras, nya X5 kommer med RWD nu! Och kanske snart ML och Q7...?

En kompis köpte just en XC90 D4 med fet rabatt. 350 000 med FWD och ett paket som jag inte minns vad det heter. Oerhört prisvärt om man vill ha en ny, stor bil med 7 säten...
PH
MartinS skrev:
perhall skrev:R-design på en D3
Fast det ÄR ju löjilgt. :-)
Får instämma i det! jag som är lite sugen på T6 hittar helst en (beg) utan R-design, tycker det gått inflation i det tyvärr...
Fast samtidigt är det inte lustigare än att S-line, M-paket och AMG-paket går att köpa till tyskarna... dock finns det ju fortfarande små detaljer som skiljer värstingen från slö-bilen där...
perhall,

Du är en snusförnuftig och klok man, det hör man ju. Du har nog rätt i mycket, men jag är faktiskt benägen att hålla med föregående talare angående D3 och R-design. Känns inte klockrent. Å andra sidan ska jag väl inte säga något som monterade sportratt, varvräknare, sidostripes, rev bort främre stötfångare och skruvade på original lättmetallare på min 142'a DL. Men det var på det ljuva 80-talet...

Jag känner att jag är på väg att bli omvänd angående topic-frågeställningen, även om det tar emot. Jag skulle så mycket hellre vilja ha den med AWD, men går inte det så är väl kanske inte det hela världen. Det finns ju annat än fyrhjulsdrift här i livet. Börjar jag bli snusförnuftig tro?
En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen

Jag tror du har alger i tanken. Bränslepumpen[…]

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]