Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Sen har vi förvånansvärt få troll på det här forumet! De som hittar hit blir ganska snabbt "borttrollade". ;)
Användarvisningsbild
av Sunschreem
*pettson* skrev:Det fanns ett sånt företag.. eller ja det finns i teorin.
Men det har som allt annat spårat ur.
Där kunde handikappade, rehab eller liknande på gång tillbaka till arbete få ett jobb där man gjorde något för att sen slussas ut i livet. Man fick en anställning och slussades ut mot heltid och fullt ansvar för att sen ihop med kunnig personal få hjälp med att söka ett *riktigt* jobb.
Men det löste man galant upp ifrån regeringshåll när man beslutade att ALLA ska konkurrensutsättas, även samhall.
Tidigare hade samhall ansvaret att sysselsätta och rehabilitera. Idag är samhall ett vinstdrivande företag där man får lägga anbud precis som alla andra på arbeten.
Det betyder att samhall kör ut mat, städar och gör enklare jobb på vanliga anbudsförfaranden.
Samhall har idag endast dom som har det svårast. Resten är friska nog att söka egna jobb oavsett vad som gått fel eller är fel.
Man har i stort sett slutat ta emot folk med behov överhuvudtaget eftersom dom inte har några användningar för dom.
Min mor har varit på samhall sen jag var liten pga handledsskada. Skrämmande hur litet det har blivit. I början var det hela byggnaden. Nu är det som en korridor. Och samtidigt som hon fortfarande har sitt handledsproblem så blir hon utskickad på monotomt skrivbordsjobb på inplastor i motala. Fattar inte hur dom kan bygga ny kåk efter kåk på bråstorp. Vart är alla jobb(löner) som ska se till att dessa går att driva runt? Ta som jysk som väljer att bygga nytt och flytta till bråstorp. Lokalerna som dom har/hade var det ju inget fel på och dom räckte till? Visst är det trevligt med att motala får ett eget "mini-tornby". Men det ska finns pengar o slösa för o få skiten o gå runt med.
av *pettson*
Jo jag har sett motalas samhall krympa sen för 20år sen. Jag är ifrån trakten och har bekanta där än idag eftersom inga slussas ut.
Att det byggs beror på att dom flesta affärerna hyr. Dom bygger vanligen inte nytt själva.
Brevid swedol låg rusta i 3 dagar vid swedols öppning. Sen byggdes det nytt mittemot och rusta hade egen byggnad. Jysk tar nu över rustas lokal. En vild gissning är att rusta fick betala en stund. Därav att det stått tomt sålänge.
Bra att man inser att man måste lägga affärerna bland folk för att sälja. Centrum är ägnat åt att somna in och självdö.
av Sharkbait
2444ever skrev:
Sharkbait skrev: Har denna tråd spårat ur totalt med tanke på TS?
Nja, tråden var aktuell 2011, sen kom det några få inlägg någon vecka sen, och då skrev @Andis lite allmänt om politik och detta:
Andis skrev:Ja tog tråden i en annan riktning då det kändes som ingen i tråden tyckte att bensin var för dyrt utan tyckte det var okej pris för att vi ska kunna hålla våran standard på samhället.

Så tyckte att vi kunde i stället titta på dom svarta hållen i allas våran ekonomi våra skattepengar vi betalar in :-)
och ingen opponerade sig då (istället blev det den första städade politikdebatten någonsin på ett Internetforum).

Ja, då har tråden spårat ur från TS intention!

[b]opA[/b] skrev:Nu är det dags att vägra tanka bilen.. nu har svenska folket fått nog, här har ni en facebook-grupp att gå med i ni som "vissa andra" tröttnat på dessa hutlösa priser:

http://www.facebook.com/event.php?eid=195539380466392

.. gå med och bjud in dina vänner !
TS har tröttnat på de hutlösa priserna på bränslet.

Varför inte starta en "Internets mest städade politikdebatten"-tråd istället? :-)-)
av *pettson*
Ett tips är ju att högt bränslepris är en avkomma från politik i rakt nedstigande led. Politik är brett och varje rörelse ger dyningar som likt ringar på vattnet sprider sej och får följdverkningar.

Mest nyfiken är jag över varför inte jag själv får bestämma hur jag vill klimatkompensera.
Fakta är att jag får köpa riktiga och äkta utsläppsrätter på internet. Men att jag inte under några omständigheter kan dra av för samma del i bränslepriset, i min deklaration. Har jag klimatkompenserat ska jag inte tvingas betala dubbelt. Motivet är att man inte kan styrka äktheten i utsläppsrätten. Samt då att det tar för mycket resurser.

Kontrasten är att samtidigt är det tillåtet att ha en firma. Köpa en båt. Chartra sin egen båt och samtidigt få dra av ordentligt för olika delar i bränslepriset du inte behöver betala vid charter. Då är inte miljön lika viktig längre. Då finns det gott om personal tydligen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Crap och jag som precis nästan kommit ner till den förbrukning som tillverkaren angivit som snittförbrukning sedan jag började att köra "bränslesmart" i sommar. :wink:
av 2444ever
Eller varför inte som en krönikör på AB skrev i en artikel om globala uppvärmningen.
(Inte ordagrant, men betydelsen är som hon skev)
"Efter Sovjets fall har mätstationerna i Sibirien minskat drastiskt, så antalet mätstationer som uppmäter låga temperaturer är mycket mindre än förut. Då är det ju inte konstigt om jordens uppmätta medeltemperatur stiger."
Artikeln var INTE ironiskt skriven!
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]