NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
Min AC ger ingen kalluft, om det är läckage finns det några speciella ställen där det oftast läcker eller hur kollar man detta enklast? Eller är det kanske enklast att lämna in den för felsökning av AC systemet?

För inte ska väl AC:n ta slut om systemet är tätt, det är väl ett slutet system, eller har jag fel?

Mvh.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mycket vanligt fel på S40/V50. Kondensorn är av dålig kvalitet.
av marcbe
Om man nu vill kolla själv så finns det ju serviceventiler i motorrummet där man kan koppla på en manometer och se vilket tryck systemet når. Mha tabell för köldmedia kan man lätt se om det är läckage (för lågt tryck).
av xxargs
Det har aldrig varit förbjudet med HC i bil-AC (mer än 4 stater i USA på köldmediebolagens beställning i slutet av 1990-talet när HC-ersättningarna höll på att konkurrera ut den 'nya' R134a på hemmaplan - så man lagstiftade fram en marknad genom att förbjuda alternativen trots att dessa är mycket mer miljövänliga än R134a) men med marknadsföring från köldmediebolagen har man lyckats väldigt väl att få folk att tro att det är förbjudet och att det dessutom gäller hela världen.

Det finns många miljontals bilår med gasolfyllning i bil-AC både i USA och Australien utan några som helst antydan att det skulle vara på något sätt mer riskfyllt för brand än annars med bensinbilar.
av Kluster
Till TS, ett tips är ju att du skriver vilken årsmodell i ämnesraden vad det gäller för bil...
av bilen
Jag har haft två AC som slutat blåsa kall luft. En Volvo V50 2008 där kondensorn gick sönder och detta såg man genom att det såg ut som en oljefläck på denna och en Ford Focus 2008 (samma som V50) där packningen vid kondensorns "skruvförband" gav upp. Detta syntes också som ett oljeläckage. Ca 950 kronor kostade det att fylla på Forden och packningarna kostade 9 kronor. Hade då demonterat fronten själv och monterat ett finmaskigare grillnät som skydd för framtida stenskott.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]