Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Vojje skrev:Nu blir det ju lite svårt att ha ett muntlig och ett skriftligt avtal gällande samma affär.
Det muntliga försäljarbrödsnacket är inte värt ett skit ifall det inte står på pränt i den skriftliga versionen.
Ljudfiler, eller inte.
Om du läst texten så hade du sett att man ifrågasatt avtalet innan leverans och säljaren lovat att korrigera det. Det innebär att det muntliga avtalet, med ljudfil eller vittnen, slår över det gamla skriftliga avtalet. Och jag skulle kunna konfirmera detta med en affärsjurist jag jobbat med om det fortfarande föreligger några tveksamheter kring juridiken, eftersom jag inte är advokat. Däremot har jag skrivit ett och annat avtal genom åren.

Det är alltid det senaste avtalet som är det giltiga.
av Andis
Blir förvånnad att det verkar vara många som köper bil utan att läsa vad det står i bestälningen när jag läser den här tråden.

Då undrar jag har dom så god ekonomi att det jämställs med ett tv köp i 10000 kr klassen.

Jag trodde man alltid lus läste såna avtal för att inte missa viktiga option som inte går att eftermontera samt för att inte få fel färg eller liknade.

Men här får man ju känslan att det är rätt ofta som jaha vart fel får köpa en till för vill man som ett av exemplen i tråden köra automat kommer man ju inte stå ut med manuel utan då är det ju bara att köpa ny bil igen.

Ser även att muntliga avtal diskuteras och på både gott och ont kan jag nog säga att jag skulle bli mycket förvånad om man kan häva ett köp i dena storlek med ett på skriver avtal även om man har 3 st som säger att så var det. Men man kan ju alltid prova i rätten men jag skulle känna mig orolig att det blir dyrt då jag bedömer chansen liten att få igenom domen till fördel för muntliga avtalet.

Trist att det blivit så fel för många när ni beställt bil hoppas det löser sig med att eftermontera alu fälgar och byta inredningdetaljer till dom ni vill ha. Låter ju inte som omöjliga saker att fixa till efteråt. Som tex volvo on call som tydligen är helt omöjligt att eftermontera.

Med vänlig hälsning,
Andis
av SEpaket
Andis skrev:Blir förvånnad att det verkar vara många som köper bil utan att läsa vad det står i bestälningen när jag läser den här tråden.
Jag lusläser alla avtal, men det är inte alltid det hjälper. Nu försöker jag ge råd till någon som gjort det, anmärkt och fått ett muntligt tilläggsavtal i närvaro av vittnen. Det hjälper knappast personen att vi sitter här och säger att det borde lästs på ordentligt innan.
Andis skrev:Då undrar jag har dom så god ekonomi att det jämställs med ett tv köp i 10000 kr klassen.
Min privatekonomi hör inte hit, men jag är en snål jävel som inte lägger ut ens 1 000 kronor utan att tjafsa, pruta och kontrollera. Yrkesskadad ekonom.
Andis skrev:Jag trodde man alltid lus läste såna avtal för att inte missa viktiga option som inte går att eftermontera samt för att inte få fel färg eller liknade.

Men här får man ju känslan att det är rätt ofta som jaha vart fel får köpa en till för vill man som ett av exemplen i tråden köra automat kommer man ju inte stå ut med manuel utan då är det ju bara att köpa ny bil igen.
Som sagt var, det skall man göra, men nu är gjort gjort i det här fallet och då får vi utgå och ge råd utefter det.
Andis skrev:Ser även att muntliga avtal diskuteras och på både gott och ont kan jag nog säga att jag skulle bli mycket förvånad om man kan häva ett köp i dena storlek med ett på skriver avtal även om man har 3 st som säger att så var det. Men man kan ju alltid prova i rätten men jag skulle känna mig orolig att det blir dyrt då jag bedömer chansen liten att få igenom domen till fördel för muntliga avtalet.
Nu är det såhär att det juridiskt sätt inte görs skillnad på muntligt eller skriftligt avtal såvida dessa kan styrkas. Återigen undantas köp av fastighet på grund av lag. Saken är ju den att personen har påtalat, i vittnes närvaro, att avtalet är felaktigt och velat skriva om det, varpå säljaren sagt att det räcker muntligt. Det är inte så att personen fått ett löfte och sedan skrivit på utan att läsa, det är tvärt om. Personen har sagt att "exakt en sådan bil vill jag ha" och pekat på en bil i hallen. Vilken bil som stod där och vilken utrustning den hade går enkelt att leda i bevis. Därefter har säljaren dragit fram ett kontrakt på den bilen enligt egen utsago. Kunden noterar sedan ett fel och åker tillbaka för att påtala detta och får, i vittnes närvaro, löfte om att detta skall korrigeras utan nytt avtal.

Det blir inte minsta dyrt. Du har rättsskydd i både hem- och bilförsäkring. Och i teorin är det fortfarande det senaste avtalet som gäller, därmed det muntliga. Hur en domare sedan dömer kan jag naturligtvis inte svära på.
av Andis
Inte meningen att trampa dig på tårna.

Men jag har inte hört ett fall hitils där det muntliga avtalet vunnit när det som i detta fall gäller en hel del pengar.

Hoppas givetviss du lyckas lämna tillbaka den och sen beställa den bil du skulle ha.

Tror det enklaste sättet blir att vara så jobbig att dom inte orkar längre utan löser in den mot en ny bil. Det vet jag fungerar har en bekant som lyckats.

Rapportera vilket sätt du lyckades med.

Lycko önskningar
Andis
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Andis skrev:Men jag har inte hört ett fall hitils där det muntliga vatalet vunnit.
Hur många fall har du hört där det muntliga avtalet förlorat?
av Andis
torbjorn_75 skrev:
Andis skrev:Men jag har inte hört ett fall hitils där det muntliga vatalet vunnit.
3 där det gällt bil affärer

Tyvärr valdes det att inte testa i domstol i dom fallen. Då parten bedömde channsen till 0 att vinna på det.

Hoppas den 4 blir annat resultat
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Andis skrev:
torbjorn_75 skrev:
3 där det gällt bil affärer

Hoppas den 4 blir annat resultat
I svaret framgår det dock inte hur långt de har dragit sitt ärende.
av EricaS
Fick ingen rätt av bilhandlaren, de menar att de har inget ansvar om köparen skriver på ordern utan att kontrollera vad som står på. Så min undran..vad gör säljarna där? Eftersom man inte kan lita på att de skriver ut papper på den bilen man diskuterar fram med dom..lika bra att ställa upp datorer runt om i visningshallen så man kan välja paket, färg, däck osv själv isåfall. .så är måttligt irriterad kan man säga. Men hon fick sina fälgar och däck som hon ville ha, men ingen ursäkt av säljaren eller att han medgav att de var han som har varit klövarslet när han skrev ut papprena. Vi kommer ialf inte köpa ngn bil där igen.

Lärdom! Kolla på specen innan påskrift, check!

Tack alla som svara och försökte hjälpa till :)
Användarvisningsbild
av bem
Sist jag köpte ny bil så blev det fel i första beställningen då säljaren tydligen inte hörde upp vad jag beställde muntligen. Men efter samtal med säljaren ändrades ordern och han kom faktiskt hem till bostaden med nya korrekta beställningen, och bilen blev levererad precis som jag beställde den.
Det gäller nog att se upp från början direkt efter beställningen vad som står i den skriftliga beställningen man får och snarast kontakta säljaren att de rättar ordern om den är fel, och få den rättade skriftliga beställningen sen.
/Bo
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]