Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
En kollega råkade för några månader ut för en obehaglig händelse. Hon backade ut från en sådan där snedparkering när en svart skåpbil passerade bakom. Den stannade bakom henne och hon klev ut och frågade om föraren ville ha parkeringen men möttes av gap, skrik och anklagades för att ha kört på skåpbilen. Det skulle vara fjärde gången på kort tid han blev påkörd, gapade han. Föraren pekade på en buckla på vänstersidan av sin bil och anklagade min kollega för att ha orsakat den. Bilarna stod så långt från varandra att min kollega obehindrat kunde passera mellan dem. Skaderapport skrevs av föraren av skåpbilen men hon skrev aldrig under den eftersom hon inte var orsak till bucklan. Hon berättade detta för oss andra och vi tyckte inte att hon skulle bekymra sig över saken, det kunde naturligtvis inte leda till något för hennes del. Hon kollade med en bekant som är polis i Stockholm och fick till svar att detta beteende inte alls var ovanligt. Rötägg med någon buckla ser en chans att få någon annan att betala för reperationen och letar upp lämpligt offer. Hon kontaktade även polisen här i stan och enligt dem så borde hon inte oroa sig.

Idag fick hon ett inbetalningskort på 1100:- från sitt försäkringsbolag. De har gått på motpartens linje och ansett henne som vållande. Hennes försäkringsbolag ansåg att hennes bils placering stämde med skadan på den andra bilen och att den andres foton styrkte detta. Någon från hennes försäkringsbolag har inte ens tittat på hennes bil, däremot var jag ute och tittade på den strax efter att hon berättat om händelsen och det finns inte ett enda märke på den. Den är silverfärgad och skåpbilen var svart. Enligt föraren av skåpbilen kom han körandes när hon backade in i honom. Alltså borde det blivit ett ganska rejält skrapmärke i hans bil men också ett i hennes. Jag har vid två olika tillfällen klantat mig och råkat snudda vid karmen till en garageport och då har det blivit synbara märken i mina stötfångare. Den ena bilen var just silverfärgad.

Frågan är hur man går vidare med en sådan här sak? Man kan naturligtvis anmäla motparten men med tanke på hur dåligt vårt rättsväsen ibland fungerar så är det ju inte helt riskfritt. Finns det någon opartisk instans man kan vända sig till? Det är naturligtvis inte acceptabelt att anklaga oskyldiga människor för sådana här saker och sedan komma undan med det. Försäkringsbolagen lyder förmodligen under minsta motståndets lag och om ett fall verkar jobbigt så lägger de sig nog och låter motparten få rätt, speciellt när det inte handlar om några stora pengar. Men det handlar om principen.
Användarvisningsbild
av Danne855
I första hand kontakta sitt försäkringsbolag och hör vad de säger och hur man ska gå till väga, andra hand polisanmäla för bedrägeri eller liknande.

Så skulle jag ha gjort i alla fall.

Synd att det finns gott om liknande rövhål överallt :(
Användarvisningsbild
av Micce1980
Tyvärr kanske båda parter har samma försäkringsbolag så de nu försöker få lite pynt för sina utgifter. :cry:
Användarvisningsbild
av joel80
Ytterligare ett bra skäl att ha en dashcam! Skulle det hända mig skulle jag i allafall ha video och ljudupptagning på tillfället, där det troligen skulle märkas att jag inte stötte emot något när jag backade.

När jag får tid ska 12v-uttaget i bakluckan fixas också så sätter jag upp min gamla kamera bakåt! Satan va skönt det skulle vara att få sätta dit ett sånt här rötägg ordentligt! Skulle dra det till rättegång om det skulle krävas.. skulle vilja se minen på bedragaren när den ser videon.
av llesrof
Danne855 skrev:I första hand kontakta sitt försäkringsbolag och hör vad de säger och hur man ska gå till väga, andra hand polisanmäla för bedrägeri eller liknande.

Så skulle jag ha gjort i alla fall.

Synd att det finns gott om liknande rövhål överallt :(
Det är just hennes försäkringsbolag som skickat inbetalningskortet och accepterat motpartens krav på ersättning.
av llesrof
joel80 skrev:Ytterligare ett bra skäl att ha en dashcam! Skulle det hända mig skulle jag i allafall ha video och ljudupptagning på tillfället, där det troligen skulle märkas att jag inte stötte emot något när jag backade.

När jag får tid ska 12v-uttaget i bakluckan fixas också så sätter jag upp min gamla kamera bakåt! Satan va skönt det skulle vara att få sätta dit ett sånt här rötägg ordentligt! Skulle dra det till rättegång om det skulle krävas.. skulle vilja se minen på bedragaren när den ser videon.
Hoppas du hade riktat den bakåt i så fall :wink:
Användarvisningsbild
av Danne855
llesrof: Jo jag vet men det låter som att hon inte fått chansen att förklara läget, dom kanske har några bra tips på hur man går till väga om man får förklara sin sida av det hela, kan ju inte vara första gången de råkar ut för liknande saker.

Försäkringsbolag brukar vara ganska lätta att ha å göra med om man inte är en strulig kund.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så länge inte motparten (din bekant) inte inkommer med sin version går man alltid på den anmälande partens version. Försäkrigsbolagen är dock skyldiga att skicka ut förfrågan och påminnelser innan det går så långt att man går på den anmälande partens berättelse, menar du att det verkligen inte hänt?

För övrigt är det förjävligt att "folk" har mage till sådana här bedrägerier, fy fan säger jag bara.
av llesrof
Rena rama Ryssland. Skall prata med henne idag och kolla vad hon skrivit i skadeanmälan.
1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]