- sön 08 sep 2013, 23:11
#785904
Hej.
Undrar om det finns någon som har lust att upplysa om statistiken kring säkerhet vid resa. Alla hävdar att bilresor är det farligaste (nästan?) man kan ägna sig åt och flygning det säkraste. Frågan är ju då varför vi människor fortfarande håller oss på jorden alls. Hur beräknas denna säkra resemetod och hur räknar man när man räknar fram den ohyggliga risken med att köra/åka i bil? Enligt erfarna källor föreligger riskerna vid flygning oftast vid start och landning vilket gör att det är lite "orättvist" att räkna på personkilometer (flygningar är långa...) och jämföra med bilåkning som ju genomförs i högst en tiondel av samma fart som ett flygplan, men där start och avslut av resan oftast är helt odramatiska. Borde man räkna på något annat sätt? Borde man omyndigförklara människan som framhärdar i att vilja åka bil? Som exempel kunde man tänka sig att utgå från en individ och räkna hur många missöden per resa som inträffar. Om man tänker två resor om dagen med bilen och en olycka per 20 år för en normalbilist, så misslyckas en resa per 12000 resor, om man tänker sig 600 resor om året. Om man istället flög varje resa, skulle det vara säkrare? Tacksam för synpunkter... :)
Mvh
/Rickard
Undrar om det finns någon som har lust att upplysa om statistiken kring säkerhet vid resa. Alla hävdar att bilresor är det farligaste (nästan?) man kan ägna sig åt och flygning det säkraste. Frågan är ju då varför vi människor fortfarande håller oss på jorden alls. Hur beräknas denna säkra resemetod och hur räknar man när man räknar fram den ohyggliga risken med att köra/åka i bil? Enligt erfarna källor föreligger riskerna vid flygning oftast vid start och landning vilket gör att det är lite "orättvist" att räkna på personkilometer (flygningar är långa...) och jämföra med bilåkning som ju genomförs i högst en tiondel av samma fart som ett flygplan, men där start och avslut av resan oftast är helt odramatiska. Borde man räkna på något annat sätt? Borde man omyndigförklara människan som framhärdar i att vilja åka bil? Som exempel kunde man tänka sig att utgå från en individ och räkna hur många missöden per resa som inträffar. Om man tänker två resor om dagen med bilen och en olycka per 20 år för en normalbilist, så misslyckas en resa per 12000 resor, om man tänker sig 600 resor om året. Om man istället flög varje resa, skulle det vara säkrare? Tacksam för synpunkter... :)
Mvh
/Rickard