Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meckar Lasse
#78407
tjenare! jag har köpt en s 60 t 5 som behöver en motor
tvätt.hur utför man en sådan, utan att skada komponenter.
ska man täcka över något med plast tex.det vore trevligt om
bilen startade efter tvätten med.alla tips uppskattas.
Användarvisningsbild
av CarMan
#78408
se till att avgas sidan inte är för varm. sen spolar man som man vill.
du behöver ju inte spola så myck på just databoxen & ventilkåpan
av OrsonGbg
#78442
Avfettning och högtryck eller? Jag har aldrig tvättat mitt motorrum för att jag är rädd att något ska gå sönder :oops:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#78451
OrsonGbg skrev:Avfettning och högtryck eller? Jag har aldrig tvättat mitt motorrum för att jag är rädd att något ska gå sönder :oops:
-Avfettning får drivremmar, slangar och gummipackningar att tokåldras på nolltid.

-Högtryck gör att du får in vatten i givare, kontakter och boxar.

-Högtryck brukar också kunnat trycka in vatten i lager så att AC-pump, generator och lagringar till tex spännrullarnas pajjar i förtid.

-Även tändsytem kan ta skada så motorn går ojämt och dumpar ned bensin i katten som dör.

Men fint blir det det...
av OrsonGbg
#78452
Men då får jag ju leva med ett smutsigt motorrum :cry:
av Teemu
#78455
kanske skulle testa med Globex 80 eller något annat liknande. Används mycket på tex husvagnar och husbilar just pga att det är skonsamt och effektivt. Tex löser det inte upp vagnarnas tätningslister vilket vanlig avfettning kan skada.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#78504
VolvoB20 skrev:
OrsonGbg skrev:Avfettning och högtryck eller? Jag har aldrig tvättat mitt motorrum för att jag är rädd att något ska gå sönder :oops:
-Avfettning får drivremmar, slangar och gummipackningar att tokåldras på nolltid.

-Högtryck gör att du får in vatten i givare, kontakter och boxar.

-Högtryck brukar också kunnat trycka in vatten i lager så att AC-pump, generator och lagringar till tex spännrullarnas pajjar i förtid.

-Även tändsytem kan ta skada så motorn går ojämt och dumpar ned bensin i katten som dör.

Men fint blir det det...
och om man öppnar huven så kanske spolarvätskan exploderar och du blir blind..... :wink:
Jag tror nog att din kvalitetsprodukt från Volvo skall klara lite avfettning och ljummet vatten från en trädgårdsslang utan att upplösas i molekyler. Sedan kanske du skall avhålla dig från att spruta på medel och gå på lunch....
Även smutsiga slangar kan gå sönder....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#78537
VolvoBM skrev:
VolvoB20 skrev:
OrsonGbg skrev:Avfettning och högtryck eller? Jag har aldrig tvättat mitt motorrum för att jag är rädd att något ska gå sönder :oops:
-Avfettning får drivremmar, slangar och gummipackningar att tokåldras på nolltid.

-Högtryck gör att du får in vatten i givare, kontakter och boxar.

-Högtryck brukar också kunnat trycka in vatten i lager så att AC-pump, generator och lagringar till tex spännrullarnas pajjar i förtid.

-Även tändsytem kan ta skada så motorn går ojämt och dumpar ned bensin i katten som dör.

Men fint blir det det...
och om man öppnar huven så kanske spolarvätskan exploderar och du blir blind..... :wink:
Jag tror nog att din kvalitetsprodukt från Volvo skall klara lite avfettning och ljummet vatten från en trädgårdsslang utan att upplösas i molekyler. Sedan kanske du skall avhålla dig från att spruta på medel och gå på lunch....
Även smutsiga slangar kan gå sönder....
Visst fan. Men jag har fått lära mig den hårda vägen vad som kan pajja (även utan avfettning coh högtryck)

Det luriga är att de flesta problemen kan ta dagar, veckor eller månader innan de uppträder. Trycker du in fukt i lager på generator, AC-kompressor etc så kan det ta månader innan et får lagret att skära.

Normalt brukar man ju utföra service- och bilvårds-åtgärder för att undvika problem och öka livslängd, motortvätt fungerar tvärs om.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#78610
VolvoB20 skrev: Visst fan. Men jag har fått lära mig den hårda vägen vad som kan pajja (även utan avfettning coh högtryck)

Det luriga är att de flesta problemen kan ta dagar, veckor eller månader innan de uppträder. Trycker du in fukt i lager på generator, AC-kompressor etc så kan det ta månader innan et får lagret att skära.

Normalt brukar man ju utföra service- och bilvårds-åtgärder för att undvika problem och öka livslängd, motortvätt fungerar tvärs om.
Och jag köper att man inte bör köra med högtrycken i motorrummet om du inte är väldigt bra på att sikta..... :wink: men att en slang eller en packning skall tåla avfettning (under 30 sekunder eller vad det nu kan tänkas ta innan man spolar av skiten), det förutsätter jag, annars köper Volvo sina slangar från godisbutiken.
av meckar Lasse
#78667
tjenare!tack ska ni ha för alla goda råd.det bästa verka va, o inte göra rent alls,men det ser tråkigt ut.är man oförsiktig kan säkert problem komma senare som någon sa,men jag ska ta det försiktigt med avfettning o varmvatten i trädgårdsslang,täcka känsliga komponenter med plast. startar inte bilen efter motortvätten återkommer jag?

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]